Silja Festival lähellä onnettomuutta kesällä

Suomalainen Nesteen tankkeri Vikla ja ruotsalainen autolautta Silja Festival olivat vähällä törmätä heinäkuun alussa Ahvenanmerellä. Laivat olivat keuloistaan vain kahden kaapelinmitan eli noin 350 metrin päässä, kun ne tankkerin hidastettua vauhtiaan ohittivat toisensa.

Viklan perämies raportoi läheltä piti -tilanteesta Suomen Merenkulkuhallitukseen. Merenkulkuhallitus on tutkinut tapahtuneen, ja merenkulkuneuvos Heikki Valkonen Merenkulkuhallituksesta pitää Viklan perämiehen kertomusta paikkansa pitävänä. Koska Silja Festival on ruotsalainen alus, Suomen Merenkulkuhallitus on raportoinut tapahtuneesta myös Ruotsin merenkulkuviranomaisille, ja odottaa nyt heidän jatkotoimiaan.

Tankkeri Vikla oli tulossa Ahvenanmerellä pohjoisesta etelään ja matkustaja-autolautta Silja Festival matkalla länteen. Viklan komentosillalta havaittiin Silja Festival, joka oli vasemmalta tullessaan väistämisvelvollinen, mutta jonka kurssi näytti leikkaavan Viklan kurssin sen keulan edestä.

-Tästä syystä Festivalia seurattiin Viklalta hyvin tarkasti. Kun alkoi näyttää siltä, että laivat tulevat joko törmäämään toisiinsa tai ohittamaan toisensa hyvin läheltä, mikäli Silja Festival ei tee mitään, yritti Vikla ottaa radiopuhelimella yhteyttä Silja Festivaliin - siinä kuitenkaan onnistumatta, kertoi ylitarkastaja Heikki Valkonen.

-Kun tilanne sitten eteni ja Viklan komentosillalta todettiin, ettei ohittaminen onnistu, niin Vikla hiljensi vauhtiaan. Silja Festival jatkoi vaan matkaansa Viklan keulan editse tekemättä mitään. Ohitusetäisyys oli Viklan kertoman mukaan ollut pari kaapelia eli noin 350 metriä, jatkoi Valkonen.

Raportti luotettava

Tankkeri Vikla lähetti tapahtuneesta raportin Merenkulkuhallitukseen, joka selvitti asian ja vielä tiedusteli Nesteeltä tapahtunutta.
-Nesteeltä saamamme tiedon mukaan Viklan kannella oli tapahtuman aikaan ollut myös muita henkilöitä, jotka kertoivat perämiehen meille lähettämän tiedon olevan täysin oikean. Oli tapahtunut niin, että Silja Festival ajoi hyvin läheltä Viklan keulan edestä, kertoi Valkonen.
Lisäksi Viklan "konemanööverilistat" osoittavat, että tankkeri todella joutui hiljentämään vauhtiaan.

Kun Merenkulkuhallitus oli saaneet selvitykset valmiiksi, ne lähetettiin Ruotsin merenkulkuviranomaisille mahdollisia toimenpiteitä varten, koska tilanne oli suomalaisten viranomaisten mielestä vakava.
-Tämä tapahtui siksi, että Ruotsin merenkulkuviranomaisten tulee suorittaa tutkinta omalta osaltaan. Onhan Silja Festival ruotsalainen alus. Tämän takia me emme kuulustelleet Silja Festivalin väkeä, vaan jätimme sen tietysti Ruotsin viranomaisten tehtäväksi, selvitti Valkonen.

-Tämän jälkeen me olemme sitten odottaneet Ruotsin viranomaisilta tietoa, mitä he aikovat asiassa tehdä, totesi Valkonen.
-Viimeksi saaman tiedon mukaan ruotsalaisten tutkimukset ovat vielä kesken. Kuitenkin sen verran, kun olen saanut kuulla, Silja Festivalin henkilöstön näkemys tilanteesta poikkeaa huomattavasti Viklan henkilöstön näkemyksestä, Valkonen huomautti.

Valkonen sanoi ihmettelevänsä, miksi Silja Festivalin perämiehet eivät myönnä tapahtunutta.
-Sikäli, kun olen ymmärtänyt, he eivät - oman kertomuksensa mukaan - kuulemma edes muista koko tapausta.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat