Onko yrityksen nimen valitseminen aina pitkä ja tieteellisellä tarkkuudella suoritettu prosessi? Ei välttämättä, kertoo yritysten nimien taustalla olevia tarinoita kirjaksi koonnut Timo Leppänen.
Leppäsen vastikään julkaistu teos valottaa muun muassa sitä, miksi pörssissä loistavan ja maailmaa valloittavan metsäkoneyhtiön nimi lainattiin sekarotuiselta ja hieman muotopuolenakin tunnetulta metsästyskoiralta.
Kirjasta selviää esimerkiksi myös miten tunnetun kosmetiikkasarjan nimi sai alkunsa kokoon kuivuneista saarikaupoista.
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura SKS:n elokuussa julkaiseman Merkilliset nimet - Tarinoita yritysten ja tuotteiden nimistä -kirjan kirjoittanut Timo Leppänen työskentelee itse markkinoinnin alalla ja kertoo, että vaikka joskus yritysten nimet syntyvät ammattilaisten työpöydällä, suuri osa suomalaisten yritysten nimistä on perustajien tai heidän lähipiirinsä käsialaa.
– Yleensä yritysten nimet keksitään kun yritystä perustetaan. Silloin ei ole varaa nimikonsultteihin, kiire on kova, eikä mainostoimisto ole aina mukana.
"Sehän näyttää ihan Ponsselta"
Joskus nimet syntyvät letkautuksesta tai jopa täysin sattumalta. Leppänen esittelee kirjassaan muun muassa viime vuosina kovaa tulosta takoneen metsäkoneyhtiö Ponssen nimen erikoisen tarinan.
Einari Vidgrén perusti yrityksen vuonna 1970 Vieremän kylällä, Pohjois-Savossa. Noihin aikoihin paikkakunnalla tunnettiin Leppäsen mukaan myös sekarotuinen Ponsse-koira.
– Joku kyläläinen oli ihmettelemässä vierestä, kun Einari rakensi kavereineen ensimmäistä metsäkonetta. Se oli pitkärunkoinen ja melko ruma laite. Kyläläinen kommentoi, että sehän näyttää ihan Ponsselta, Leppänen kertoo.

