Sebastian Vettel otti kantaa EM-jalkapallon sateenkaarikieltoon: "Väärä tie"

F1:ssä kohistiin pitkin toukokuuta muun muassa Red Bullin käyttämistä taipuisista takasiivistä, mutta nyt katseet ovat kääntyneet Mercedeksen etusiipiin.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Unkarin GP 30.7-1.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.25, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Su: Unkarin GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Keskustelu takasiipien ympärillä käynnistyi Espanjan GP:n jälkeen, kun Lewis Hamilton sanoi Red Bullin takasiipien taipuvan suoralla ja pienentävän näin RB16B-auton ilmanvastusta.

Asia oli joidenkin viikkojen ajan lajin ykköspuheenaihe, mutta nyt keskustelu on laantunut, kun FIA antoi takasiipiin liittyen uuden ohjeistuksen, joka tuli voimaan viime viikonloppuna ajettuun Ranskan GP:hen ja pakotti muutamat tallit jäykistämään autonsa takasiipeä.

Red Bull ei ollut ainoa talli, jonka auton takasiiven huomattiin taipuvan, mutta se oli näistä talleista selkeästi menestynein. Sunnuntaina Ranskassa Red Bull nappasi kuitenkin jo kolmannen peräkkäisen GP-voittonsa, ja se oli heidän mielestään osoitus siitä, ettei takasiiven taipuisuus ollut tarjonnut heille minkäänlaista kilpailuetua.

– Syytöksiä on tehty, mutta me toimimme sääntöjen mukaan. Mielestäni se, miten reagoimme, osoittaa, että suorituskykymme ei ollut riippuvaista takasiiven taipuisuudesta, tallipäällikkö Christian Horner sanoi Ranskassa F1-Insider-sivuston mukaan.

Neuvonantaja Helmut Marko teki Verstappenin ykkössijasta saman johtopäätöksen.

– Emme saaneet (taipuisasta takasiivestä) urheilullista hyötyä.

Takasiipikeskustelun rinnalla on käyty keskustelua Mercedeksen etusiivestä. Red Bull on alusta asti paheksunut Mercedeksen aktiivista roolia heidän syyllistämisessään, sillä heidän mielestään Mercedeksen etusiipi taipuu enemmän kuin säännöt sallivat.

Red Bull on raportoinut asiasta FIAlle, ja päätöksiä odotellaan.

– Luotamme FIAn arvostelukykyyn ja heidän tekemiinsä mittauksiin. Jos asiaan saadaan selvennys, olemme tyytyväisiä, Marko sanoi.

Takasiiven jäykistäminen maksoi Red Bullille arviolta yli puoli miljoonaa euroa. Se olisi normaalioloissa tallille mitätön summa, mutta kulukaton vuoksi kaikki eurot ovat tänä vuonna tärkeitä. Red Bullilla uskotaan, että Mercedes joutuu tekemään muutoksia omaan etusiipeensä ja käyttämään näihin muutoksiin myös rahaa.

F1-Insider raportoi, ettei Red Bullilla uskota tämän tekevän Mercedeksestä heikompaa, vaan kyse on lähinnä periaatteesta.

Videot

Uusimmat

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja