Saksa ei halua kaikkia munia samaan koriin: Yksi nerokas idea voisi tarjota polttomoottoriautoille vielä tulevaisuuden
Saksan hallitus uskoo, että esimerkiksi synteettiset polttoaineet voisivat tarjota mahdollisuuden pidentää polttomoottoriautojen elinikää.
Saksassa on kova sähköautobuumi, mutta kaikki valmistajat eivät ole ottamassa täyssähköistä tulevaisuutta vastaan avosylin. Vaikka esimerkiksi Audi on jo ilmoittanut luopuvansa polttomoottoreista vuoteen 2032 mennessä, ja Mercedes-Benzkin suunnittelee vain sähköautojen tuotantoon keskittyviä tehtaita, eivät BMW ja Porsche halua heittää vielä polttomoottoreita romukoppaan.
Porschen on kerrottu kehittävän synteettisiä polttoaineita, koska se ei näe täyssähkön olevan oikea ratkaisu kaikille malleilleen. BMW:llä puolestaan ei ole suunnitelmia polttomoottoriautojen tuotannon lopettamisesta.
Nyt myös Saksan hallitus on ilmaissut tarkastelevansa muitakin vaihtoehtoja täyssähköautoille.
Motor1 uutisoi Saksan liikenneministeri Volker Wissingin kertoneen hallituksen haluavan tarjota polttomoottoriautoille jatkoaikaa vuoden 2035 voimaan astuvan myyntikiellon jälkeenkin. EU on ilmoittanut, että uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu unionissa ensi vuosikymmenen puolivälissä.
Wissingin mukaan hän ei näe, että tulevaisuudessa autoja tankattaisiin fossiilisilla polttoaineilla, mutta hän ei pidä polttomoottoriautoista luopumistakaan järkevänä.
– Emme voi luottaa pelkästään sähkö- ja vetyautoihin tulevaisuudessakaan. Meidän täytyy pysyä teknologisesti neutraaleina, hän totesi.
Wissingin mukaan ratkaisu voisi löytyä synteettisistä polttoaineista, jotka voivat esimerkiksi Porschen tutkimusten perusteella pudottaa polttomoottoriauton päästöjä jopa 85 prosentilla.
Vaikka sähköautot ovat saamassa merkittävää jalansijaa Euroopassa, on niiden todellisen valtavirtaistumisen tiellä vielä kantoja. Esimerkiksi riittävän julkisen latausverkoston rakentaminen on valtaisa urakka, minkä lisäksi yhden sähköauton valmistaminen tuottaa merkittävästi suuremmat päästöt kuin vastaavan polttomoottoriauton valmistaminen.
Synteettisten polttoaineiden kehitys on kuitenkin vielä alkutekijöissään, eikä niidenkään uskota lyövän läpi ilman kannustimia hallitusten suunnalta.
Sen sijaan sähköautojen akkujen suhteen on otettu vuosien saatossa jo merkittäviäkin edistysaskelia, ja esimerkiksi kiinteäelektrolyyttiset akut ovat useammankin valmistajan kiikarissa.
Uusimmat
-
05:19
Vapautuuko Turun terroristi vuonna 2029? Asianajaja ei tähän usko
-
05:11
Israel teki valtavan iskun Beirutiin
-
05:00
Israel iski Länsirannan Tulkarmin pakolaisleirille – 18 kuollut
-
05:00
Hallitus yrittää yhtenäistää tänään ulkopolitiikan linjaa – kiistakysymykset syyniin presidentin johdolla
-
22:35
Conor McGregor sekoili Lontoossa – lupaa touhulle ei ollut
-
22:32
Aasianherhiläiset saapuivat Slovakiaan – laji vaaraksi koko Euroopalle
-
22:16
Olli Jokinen kommentoi pelaajansa dramaattista loukkaantumista
-
22:15
Stranger Things -tähden ja Jon Bon Jovin pojan hääkuvat julki!
-
22:14
Vähintään kymmeniä kuollut lauttaonnettomuudessa Nigeriassa
-
22:04
Huoli Lähi-idästä kiristi tunnelmia – öljyn hinta kiipesi liki viisi prosenttia
-
21:38
Leijonat-herkkupala myytiin saman tien loppuun – MM-kisaliput hupenevat
-
21:11
Hissijoukkue nousee Veikkausliigaan
-
21:10
Mikä tyyli! Tällaisena et ole Rita Behmiä nähnyt
-
20:59
Olli Jokisen Timrån ottelu keskeytettiin – raastavat tuskanhuudot kaikuivat kaukalosta
-
20:48
Alkukauden komeetta SaiPa syöksähti tappioputkeen
-
20:42
Iranissa paniikki: Salamurhista tunnetun Mossadin pelätään soluttautuneen ylimpään johtoon
-
20:35
Poliisitehtävän syy Venäjän suurlähetystössä selvisi
-
20:29
MTV:n kirjeenvaihtaja Mari Karppinen sai Yhdysvaltain kansalaisuuden – "Yllättävän suuri hetki"
-
20:09
Zlatan Ibrahimovic paljasti melkoisen syntymäpäivälahjan – hinta hipoo miljoonaa
-
20:03
290 000 euroa kahden vuoden vankeudesta ei riitä Liberia-sotarikosjutussa vapautetulle – "Ei kohtuullista"
-
Lataa lisää