Saksa ei halua kaikkia munia samaan koriin: Yksi nerokas idea voisi tarjota polttomoottoriautoille vielä tulevaisuuden

Maailman nopein SUV Nürburgringillä on Porsche Cayenne Turbo GT 2:22
Yksi synteettisiä polttoaineita tutkivista yhtiöistä on saksalainen Porsche, jonka mukaan sähkö ei ole oikea ratkaisu sen kaikkiin autoihin. Videolla Porsche Cayenne Turbo GT, josta tuli viime vuonna maailman nopein SUV Nürburgringillä.

Saksan hallitus uskoo, että esimerkiksi synteettiset polttoaineet voisivat tarjota mahdollisuuden pidentää polttomoottoriautojen elinikää.

Saksassa on kova sähköautobuumi, mutta kaikki valmistajat eivät ole ottamassa täyssähköistä tulevaisuutta vastaan avosylin. Vaikka esimerkiksi Audi on jo ilmoittanut luopuvansa polttomoottoreista vuoteen 2032 mennessä, ja Mercedes-Benzkin suunnittelee vain sähköautojen tuotantoon keskittyviä tehtaita, eivät BMW ja Porsche halua heittää vielä polttomoottoreita romukoppaan.

Porschen on kerrottu kehittävän synteettisiä polttoaineita, koska se ei näe täyssähkön olevan oikea ratkaisu kaikille malleilleen. BMW:llä puolestaan ei ole suunnitelmia polttomoottoriautojen tuotannon lopettamisesta.

Nyt myös Saksan hallitus on ilmaissut tarkastelevansa muitakin vaihtoehtoja täyssähköautoille.

Motor1 uutisoi Saksan liikenneministeri Volker Wissingin kertoneen hallituksen haluavan tarjota polttomoottoriautoille jatkoaikaa vuoden 2035 voimaan astuvan myyntikiellon jälkeenkin. EU on ilmoittanut, että uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu unionissa ensi vuosikymmenen puolivälissä.

Wissingin mukaan hän ei näe, että tulevaisuudessa autoja tankattaisiin fossiilisilla polttoaineilla, mutta hän ei pidä polttomoottoriautoista luopumistakaan järkevänä.

– Emme voi luottaa pelkästään sähkö- ja vetyautoihin tulevaisuudessakaan. Meidän täytyy pysyä teknologisesti neutraaleina, hän totesi.

Wissingin mukaan ratkaisu voisi löytyä synteettisistä polttoaineista, jotka voivat esimerkiksi Porschen tutkimusten perusteella pudottaa polttomoottoriauton päästöjä jopa 85 prosentilla.

Vaikka sähköautot ovat saamassa merkittävää jalansijaa Euroopassa, on niiden todellisen valtavirtaistumisen tiellä vielä kantoja. Esimerkiksi riittävän julkisen latausverkoston rakentaminen on valtaisa urakka, minkä lisäksi yhden sähköauton valmistaminen tuottaa merkittävästi suuremmat päästöt kuin vastaavan polttomoottoriauton valmistaminen.

Synteettisten polttoaineiden kehitys on kuitenkin vielä alkutekijöissään, eikä niidenkään uskota lyövän läpi ilman kannustimia hallitusten suunnalta.

Sen sijaan sähköautojen akkujen suhteen on otettu vuosien saatossa jo merkittäviäkin edistysaskelia, ja esimerkiksi kiinteäelektrolyyttiset akut ovat useammankin valmistajan kiikarissa.

Lähteet: Motor1, The Drive

Lue myös:

    Uusimmat