Polttomoottori-Audien taru tulee päätökseen yllättävän pian – tässä aikataulu, jossa leikki loppuu

0:41
Tältä näyttää Audin täyssähköisen A6:n konsepti, joka tosin näyttää jo ihan valmiilta tuotantomallilta puuttuvia ovenkahvoja lukuunottamatta.

Polttomoottoriautojen tulevaisuus Volkswagen-konsernissa ei näytä ruusuiselta saati pitkältä.

Audi kertoi aiemmin tänä vuonna luopuvansa pelkoa herättävän Euro 7 -päästönormin myötä polttomoottoriautojen kehittämisestä.

Nyt aikataulua on täsmennetty, sillä viime viikolla yhtiö ilmoitti esittelevänsä viimeiset polttomoottorimallinsa vuonna 2026. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters saksalaisen Süddeutsche Zeitungin tietoihin pohjautuen.

Toimitusjohtaja Markus Duesmannin mukaan vuonna 2026 esiteltävät polttomoottoriautot ja hybridit pysynevät tuotannossa vuoteen 2032 asti, mutta sen jälkeen yhtiö puskee pihalle pelkkiä täyssähköautoja.

Saksalaislehtien arvioiden perusteella Audin viimeiseksi polttomoottorimalliksi on jäämässä todennäköisesti Q8-katumaasturi. Q8:n viimeiseksi jäävä polttomoottorisukupolvi esiteltäneen vuonna 2026 samaan aikaan täyssähköisen Q8 e-tronin kanssa.

Audi suunnittelee tuovansa markkinoille myös A3:n, A4:n, A5:n ja A6:n täyssähköiset e-tron-versiot.

Saksalaisvalmistaja aikoo tuoda markkinoille 20 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä sen sähkömallistossa ovat e-tron, e-tron GT sekä Q4 e-tron.

Audilla pahimpia kilpailijoitaan aggressiivisempi aikataulu, mutta moni muu ehtii silti edelle

Audin kovimmat kilpakumppanit tulevat sen kotimaasta. Mercedes-Benz ja BMW ovat niin ikään sähköistämässä autojaan kovaa vauhtia, mutta niiden aikataulu täyssähköön siirtymiseksi on konservatiivisempi kuin Audilla.

Mersu kertoi maaliskuussa kiihdyttävänsä siirtymää sähköautoihin, mutta ei toistaiseksi tarjonnut tarkkaa aikataulua, milloin se odottaa myyvänsä pelkkiä sähköautoja. 

BMW puolestaan kertoo arvioivansa, että vuonna 2030 sen myynnistä puolet olisi peräisin täyssähköautoista.

Helmikuun puolivälissä brittiläinen Jaguar pudotti todellisen pommin ilmoittamalla, että siitä tulee täysin sähköinen valmistaja jo vuoteen 2025 mennessä.

Hieman Jaguarin vanavedessä sähköautosuunnitelmistaan kertoi myös amerikkalaisjätti Ford, joka ilmoitti, että se myy Euroopassa pelkästään täyssähköautoja vuodesta 2030 alkaen. Yhtiönä se ei ole vielä luopumassa kokonaan polttomoottoriautoista, mutta Euroopassa niitä ei enää ensi vuosikymmenellä myydä.

Ruotsalainen Volvo kertoi maaliskuussa ryhtyvänsä täysin sähköiseksi valmistajaksi ja luopuvansa polttomoottoriautoista kokonaan vuoteen 2030 mennessä.

Audin sisarbrändi eli Volkswagen-konsernin luksusmerkki Bentley aikoo niin ikään myydä vuodesta 2030 eteenpäin ainoastaan täyssähköautoja – samoin perinteikäs amerikkalaisvalmistaja Cadillac.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja