Toyotalta sähköautoilun mullistava akku – viiden minuutin latausaikaa ei kuitenkaan uskalleta vielä luvata

Japanilainen autojätti Toyota on tuomassa markkinoille kiinteäelektrolyyttisen akun vuoteen 2025 mennessä. Mullistavia asioita lupaileva akku nähtäneen kuitenkin ensin sähköauton sijaan hybridissä.

Toyotan pitkään kehittelemä ”solid state” eli kiinteäelekrolyyttinen akku lanseerataan tämän vuosikymmenen puoleenväliin mennessä. Näin sanoo Toyotan tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Gill Pratt.

Pratt kertoi Autoline Networkin Youtube-kanavalla julkaistussa haastattelussa, että akkua ei asennetakaan ensimmäisenä täyssähköautoon, vaan hybridiautoon.

Pratt perustelee ratkaisua sillä, että hybridiautossa akkupaketti on pienempi kuin täyssähköautossa, ja siten myös edullisempi. Täyssähköauton vuoro koittaa, kunhan uudentyyppisen akun hinta on laskenut riittävän alas.

Green Car Reports arvelee, että uuden sukupolven akku saattaisi hyvinkin saada ensi-iltansa Toyotan hybriditaipaleen aloittaneessa Prius-mallissa.

Pratt luonnehtii solid state -akkua yhdeksi läpimurroksi autokannan sähköistämisessä. Sen energiatiheys on nykyisiä litiumioniakkuja suurempi, ja latausajat huomattavasti lyhyempiä. Pratt ei kuitenkaan vielä tällä hetkellä uskalla luvata latausajan lyhenevän viiteen minuuttiin, eli polttomoottoriauton tankkausaikaan.

Lisäksi Pratt painottaa kiinteäelektrolyyttiselle akulle sopivan latausinfran tärkeyttä, sillä yksin akku ei ratkaise latausaikojen lyhentämistä.

Ensimmäinen sähköauto kiinteäelektrolyyttisellä akulla on Mersun sähköbussi 0:39
KATSO MYÖS: Markkinoilla on jo kiinteäelektrolyyttisellä akulla varustettu ajoneuvo, mutta se on henkilöauton sijaan Mersun eCitaro G -sähköbussi. Katso videolta, miltä se näyttää.

Lue myös:

    Uusimmat