Porschen neronleimaus voi pudottaa polttomoottorin päästöjä jopa 85 prosenttia: "Vastaa sähköauton valmistuksen ja käytön päästöjä"

Saksalaisvalmistajan kehittämää synteettistä polttoainetta ryhdytään testaamaan ensi vuonna.

Polttomoottoreiden sukupuuttoa on povattu jo jonkin aikaa, mutta tien päähän saattaa kaikesta huolimatta olla vielä matkaa.

Ainakin mikäli asiaa tiedustellaan Porschen autourheilujohtajalta Frank Walliserilta. Hän kun on vakuuttunut, että polttomoottorilla varustellut ajoneuvot saadaan kätilöityä yhtä ympäristöystävällisiksi kuin sähköautot.

Taikajuomaksi Porsche-pomo tarjoaa firman omia aineita. Kyseessä on Porschen kehittelemä synteettinen polttoaine, Motor1-julkaisu kertoo.

Walliserin eFueliksi ristimä ihmeaine on hänen näkemyksensä mukaan tärkeä väline Porschen kamppailussa päästöjen vähentämiseksi. Hänen mukaansa synteettiset polttoaineet ovat pumppulöpöä puhtaampaa tavaraa; valmistuksesta ei synny sivutuotteita, palamisen jäljiltä jää tavallista vähemmän pien- ja rikkihiukkasia.

Mikäli Porsche-pomoon on uskominen, päästöt voidaan suitsia todella tehokkaasti, sillä eFuelin avulla päästöjä voidaan hänen mukaansa leikata jopa 85 prosentin verran.

– Koko tuotantokaareen suhteutettuna päästöt vastaavat sähköauton valmistuksen ja käytön synnyttämiä hiilidioksidipäästöjä, Walliser tiivisti.

Perimmäisenä tarkoituksena pelastaa polttomoottori-Porschet

Saksalainen urheiluautovalmistaja kertoi synteettisten polttonesteitä koskevasta projektistaan viime vuonna. Tavoitteena on pelastaa tien päällä pärisevät polttomoottori-Porschet sukupuutolta, mutta projektilla voi olla kauaskantoisempiakin seurauksia.

Klassikkojen pelastusharjoituksesta kun ei välttämättä pelkästään ole kyse. Myös Porschen nykyiset polttomoottorimallit nielevät täysin kakistelematta synteettistä menovettä, mukaan lukien 992- ja 911 GT3-mallistot.

Testit uudella polttoaineella aloitetaan vuoden 2022 kuluessa.

Voisiko kyse olla samalla polttomoottoreiden laajemmankin pelastusoperaation alkutahdeista? Vielä on turhan aikaista sanoa, mutta ainakin autonvalmistajat tutkivat käytettävissä olevia vähäpäästöisiä ratkaisuja.

Jää silti nähtäväksi, kuinka onnistuneesti hinta ja saatavuus kyetään toisiinsa yhdistämään.

Lue myös:

    Uusimmat