S-ryhmän myynti putosi 0,7 prosenttia tammi-syyskuussa – matkailu- ja ravitsemuskauppa koronakurimuksessa

Ruuan verkkokauppa ponnahti koronakevään myötä kasvuun 8:37
Video: Ruuan verkkokauppa ponnahti koronakevään myötä kasvuun

S-ryhmän tammi–syyskuun veroton vähittäismyynti laski 0,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Yhteensä veroton vähittäismyynti oli yli 8,6 miljardia euroa.

Myynnin kehitys on S-ryhmän tiedotteen mukaan edelleen voimakkaasti jakautunutta.

Marketeilla menee hyvin, mutta osa toimialoista, kuten matkailu, on menettänyt myyntiä koronakriisin vuoksi.

Markettien myynti kasvoi 7,9 prosenttia ja verkkokauppa on pysynyt noin kolminkertaisissa luvuissa suhteessa viime vuoteen. Koronan alettua esimerkiksi ruoan verkkokaupassa raportoitiin ennätyksellisistä luvuista.

Matkailu- ja ravitsemustoimialla S-ryhmän tulos puolestaan romahti 45 prosenttia viime vuodesta.

– Vaikka matkailukesä sujui osassa Suomea ilahduttavan hyvin, on hotelleilla ja ravintoloilla kokonaisuutena erittäin vaikea vuosi. Myynnistä on menetetty tähän mennessä noin puolet ja kiristyvien koronarajoitusten vuoksi loppuvuosi ei näytä tuovan helpotusta tilanteeseen, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat