Rovion pelissä väkivaltainen mainos – "Ei olisi saanut päästä läpi"

Mobiilipeliyhtiö Rovion Angry Birds -pelissä on nähty Israelia tukeva väkivaltainen mainos, joka yhtiön viestintäjohtaja Lotta Backlundin mukaan ei olisi saanut päästä läpi.

Rovio on linjannut, että yhtiön peleissä näkyvissä mainoksissa ei saa olla pornoa, väkivaltaa tai uhkapelejä.

–  Valtaosa sovelluksista ja peleistä käyttää erillisiä mainoskumppaneita. Meillä on niitä reilun tusinan verran. Mainokset tulevat niiden kautta, Backlund sanoo STT:lle.

Mainoksesta uutisoi aiemmin uutistoimisto Reuters, jonka mukaan samanlaista mainontaa on nähty myös muissa mobiilipeleissä.

Reutersin mukaan tiedossa on ainakin viisi kertaa jolloin Israelin ulkoministeriön mainos on nähty eri puolilla Eurooppaa. Mainoksessa näytetään naamioituja asemiehiä ja räjähdyksiä.

Backlund kertoo, että väkivaltaisen mainoksen tultua ilmi Rovio oli heti yhteydessä mainostilaa välittäviin yhteistyökumppaneihin.

–  Kun kuulimme siitä, olimme heti yhteydessä kaikkiin kumppaneihimme ja sanoimme, että pitää olla tosi tarkkana, jotta tällaisia ei tulisi läpi.

Backlundin mukaan yhtiöllä ei ole tietoa, kuinka monelle käyttäjälle Israelin mainos lopulta näkyi.

–  Se on kyllä poistettu heti sen jälkeen, kun ensimmäisiä kertoja kuulimme siitä.

Käyttäjiltä on Backlundin mukaan tullut Israelin mainoksesta vain yksittäisiä yhteydenottoja. Tapaus tuli Backlundin mukaan ilmi noin puolitoista viikkoa sitten.

Backlund huomauttaa, että Rovion peleissä on 13 vuoden ikäraja, joten ne eivät ole tarkoitettuja pienten lasten pelattaviksi.

Asiantuntija: Rovio-kauppa on Suomen mittakaavassa hyvin merkittävä 4:37
Katso yllä oleva video: Elokuussa uutisoitiin, että Rovio myydään japanilaiselle videopelijätille - asiantuntija kommentoi kaupan merkitystä!

Juttua täydennetty kello 15.19.

Lue myös:

    Uusimmat