Red Bull -pomo rehellisenä: yksi ihminen muutti bileporukan uskottavaksi F1-talliksi, ex-kuskilla ratkaiseva rooli neuvotteluissa – "Toimit nopeammin kuin Tinder"

Viime viikonloppuna ajettu Turkin GP oli Red Bullille 300. osakilpailu F1-sarjassa. Alusta asti mukana ollut tallipäällikkö Christian Horner pitää Adrian Neweyn rekrytointia merkittävimpänä yksittäisenä asiana, joka nosti tallin sarjan kärkikahinoihin.

Turkin GP:n yhteydessä vietettiin Red Bullin kannalta myös tärkeää vuosipäivää. Kisapäivänä, 15. marraskuuta, tuli kuluneeksi tasan 16 vuotta siitä, kun Red Bullin uutisoitiin ostaneen Jaguarin F1-tallin.

Ensimmäisellä F1-kaudellaan vuonna 2005 Red Bull tunnettiin Hornerin arvion mukaan vielä enemmän bileporukkana kuin F1-tallina, mutta kaikki muuttui vuoden lopussa, kun he onnistuivat houkuttelemaan insinööriguru Neweyn McLarenilta Red Bullille.

– Adrianin tulo oli käännekohta, jolloin kaikki ymmärsivät, että taidamme sittenkin olla tosissamme, Horner muistelee Talking Bull -podcastissa GP Today -sivuston mukaan.

– Kun Adrian liittyi talliimme, ihmiset alkoivat ottaa meidät vakavasti ja ajattelivat, että: ”Hitto, jos kaikkien aikojen menestynein suunnittelija on valmis lähtemään McLarenilta, joka on juuri hävinnyt niukasti sekä kuljettajien että valmistajien MM-taistelun, tuossa projektissa täytyy olla jotain hyvää.”

Horner hyödynsi Neweyn houkuttelemisessa David Coulthardia, joka oli siirtynyt Red Bullille juuri McLarenilta kauden 2004 jälkeen. Coulthard ja Newey olivat työskennelleet yhdessä myös 1990-luvun Williamsilla.

– Luulen, että kaikki tallit ovat lähestyneet Adriania sinä aikana, kun hän on ollut F1:ssä. Hän on tottunut menestymään. Christian oli se, joka kysyi minulta, mitä ajattelen Adrianista. Se tuntui silloin kaukaa haetulta, Coulthard sanoo podcastissa.

Newey kiittää Coulthardilta saamaansa apua Neweyn houkuttelemisessa. 

– Toimit nopeammin kuin Tinder! Toimit välittäjänä.

– David tunsi hänet erittäin hyvin ja sanoi, että minun pitäisi järjestää illallinen Adrianin ja tämän vaimon kanssa, koska vaimothan tekevät aina kaikki päätökset, Horner sanoo.

Illallinen järjestyi, ja Horner ja Newey tutustuivat siellä toisiinsa. Yhteinen sävel löytyi nopeasti, kun he tajusivat kasvaneensa samalla alueella ja käyneensä kouluja, jotka sijaitsivat lähestulkoon vierekkäin.

– Adrian halusi tietää, miksi David oli liittynyt talliimme, minkälaisena David piti talliamme ja oliko Davidilla ollut hauskaa. Luulen, että Adrian oli vähän tukahdutettu McLarenilla, ja me taas olimme täynnä energiaa ja intohimoa. Se, että meillä oli Dietrich Mateschitzin tuki ja Red Bullin brändi takanamme, viehätti häntä.

49 prosenttia Red Bullista omistavan Mateschitzin rahoille tuli käyttöä hyvin nopeasti, kun Horner sai neuvotteluiden myöhemmässä vaiheessa kuulla, mitä Neweylle maksettiin McLarenilla. Guardian kertoi vuonna 2005, että Newey olisi vieläpä pyytänyt McLarenilta palkankorotusta 6 miljoonasta 10 miljoonaan dollariin vuodessa.

– Kun kuulimme hänen palkkansa, olimme lähettää hänet välittömästi kotiin. Lopulta Dietrich sanoi, että Adrian on oikea tyyppi ja maksoi koko summan. Loppu on historiaa.

Neweyn suunnittelemilla autoilla on voitettu kaikkiaan 10 valmistajien maailmanmestaruutta. Näistä neljä viimeisintä tuli vuosina 2010–2013 Red Bullilla.

Lue myös:

    Uusimmat