Rallin MM-sarjaan astuu voimaan merkittävä muutos – Kalle Rovanperä ja Jari-Matti Latvala kertovat mullistuksesta

2:05
Jari-Matti Latvala ja Kalle Rovanperä kertovat näkemyksensä tulevista hybridiaikakauden MM-ralliautoista.

Rallin MM-sarjassa aloitetaan ensi vuonna hybridimoottorien aikakausi. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ja kuljettaja Kalle Rovanperä kertoivat MTV Urheilulle, mitä ajatuksia muutos herättää.

MM-sarjan tallit ovat allekirjoittaneet hybriditeknologiasta kolmivuotisen sopimuksen, minkä myötä hybriditeknologia astuu voimaan ensi kaudella. Uusissa hybridiautoissa käytetään 1,6-litraista turboahdettua polttomoottoria, mutta sen rinnalla on 100 kilowatin sähkömoottori ja 3,9 kilowattitunnin akku. Kuljettajat voivat käyttää sähkömoottorin tarjoamaa lisätehoa valikoiden erikoiskokeiden aikana. 

Sähkömoottorista irtoaa noin 100 hevosvoimaa, mikä nostaa autojen kokonaistehot hetkellisesti noin 500 hevosvoimaan.

– Kun se menee kaasulle ja tulee hybridiyksikön voima mukaan, niin tunnet, että kyllähän sulla auto menee. Sitten tulee kuitenkin sellainen pamaus selkään niin kuin vanhassa Audi Quattrossa. Kun turbo pääsee alueelle, niin sitten lyö oikein selän penkkiin. Sitten lähdetään menemään, Jari-Matti Latvala kuvailee.

Lisääntyvästä tehosta huolimatta uudet autot ovat hitaampia kuin nykyiset. Hybridiyksikkö tuo 100 kiloa lisäpainoa, ja lisäksi aerodynamiikkaa, jousitusta ja voimansiirtoa yksinkertaistetaan.

Jari-Matti Latvala ei pidä muutosta huonona, mutta Kalle Rovanperä näkee muutoksessa kuljettajan kannalta "hölmöjä juttuja".

Kuuntele Latvalan ja Rovanperän arviot ja katso Tulosruudun selvitys aiheesta ylälaidan videolta.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja