Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

WRC-tähti kritisoi rajusti rallin MM-sarjan tulevaisuutta – "Kenelläkään ei ollut munaa"

Thierry Neuville
Thierry Neuvilleimago images/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 09.09.2021 14:19

Aki Hietavala

Rallin MM-sarjassa siirrytään vuonna 2022 uudella aikakaudelle, kun hybriditeknologialla varustetut Rally1-autot valloittavat pääluokan. Uusi teknologia on herättänyt argumentteja puolesta ja vastaan.

Hyundain rallitallin belgialaistähti Thierry Neuville antoi kovaa palautetta Kansainväliselle autoliitto FIA:lle sekä autonvalmistajille tiimin pressitilaisuudessa Kreikassa keskiviikkoiltana.

– En missään nimessä ole FIA:n ja autonvalmistajien samaa mieltä kaikkien muutosten suhteen. Vaarana on, että autoista tulee vähemmän kiinnostavia, vaarallisia ajaa sekä kaiken lisäksi kalliimpia kuin koskaan. Minusta se on sääli. Kaiken päälle myös aerodynamiikkaa on vähennetty autoista sekä keskilukko poistettu, Neuville puhisi.

– Minusta se on väärä suunta, enkä ole näiden muutosten kannalla. En ole missään nimessä onnellinen ja sen olenkin sanonut jo monta kertaa. Ilmeisesti kenelläkään ei ollut munaa asettua FIA:aa vastaan tässä asiassa. Kuljettajia ei enää kuunnella päätöksenteossa ja se on turhauttavaa, belgialainen jatkoi.

Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala on tunnettu analyyttisena kaverina, joka tuntee auton kuin auton tekniikan läpikotaisin. Mitä mieltä tuurilainen on ensi vuoden kilpureista?

– Eihän se tietenkään koskaan ole hauskaa, kun on tottunut johonkin upeaan (nykyiset WRC-autot). Kun se viedään pois, kritiikki uusia autoja kohtaan on helppo ymmärtää. Minusta olemme kuitenkin tilanteessa, jossa autoista ei enää tarvitse tehdä yhtään nopeampia, Latvala totesi Toyotan mediatilaisuudessa.

– Itse asiassa se voi olla hyvä asia, jos uudet autot ovat vähän hitaampia mutkissa. Kuljettajien turvallisuus on minusta kaikkein
tärkeintä. Jos mutkanopeudet vielä kasvavat, se on vaara myös katsojille, koska ulosajoissa autot menisivät entistä kauemmaksi tiestä.

Latvala myös korostaa, että uudistusten edessä monesti tulee tunne, että vanhassa on vara parempi. Ensi vuonna ralli kuitenkin vastaa autoteollisuuden tulevaisuuteen, mikä on tiimipomon mukaan kaikkein tärkeintä lajin kannalta.– Tilanne voi nyt vaikuttaa huonolta, koska voimme vertailla uutta ja vanhaa autoa. Ensi vuonna kaikki istuvat kuitenkin uudessa autossa ja tilanne on jokaiselle sama. Kehitystä tulee myös tapahtumaan autojen suhteen, joten en usko, että puolen vuoden päästä kukaan valittaa, Latvala korostaa.



Hybridikilpurit nousivat tapetille, kun FIA ja rallin MM-sarjan promootioyhtiö julkistivat lisää yksityiskohtia uusista Rally1-autoista maanantaina Münchenin automessuilla.

Compact Dynamicsin tekemät hybridiyksiköt tuovat 100 kilowattia lisää tehoa autoon, minkä myötä 1,6 litran koneesta saadaan 514 hevosvoimaa irti. Kuskit voivat jokaisen pätkän alussa aktivoida hybridivoiman käyttöön kymmenen sekunnin ajaksi. Silloin kaikki teho on käytössä. Sen jälkeen kuljettajien pitää omalla ajotavallaan säädellä lisälatausta.

Tiimit voivat säätää hybridivoiman käyttöä eri kartoituksilla kuljettajien ajotyylistä riippuen. Täysin sähköinen voima on käytössä
esimerkiksi siirtymillä ja huoltoparkissa. Pätkien alussa hybridiyksiköstä saadaan kaikki teho irti ja lisäksi pätkien aikana
kuljettajille ovat käytössä omat kartoitukset.

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperältä ja kumppaneilta huutia FIAlle: "Sydämeeni sattuu"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallin MM-sarjan voimasuhteissa tapahtumassa merkittävä keikahdus? Thierry Neuvillen ja Sébastien Loebin lausunnoissa raju ristiriita: "Vetäkää siitä omat johtopäätöksenne"WRC-tähden arvio: tähän asiaan voi ratketa jopa ensi kauden maailmanmestaruus – "Ei tule olemaan helppoa"Rallitähdeltä täysi tyrmäys uusille säännöille - "Kysyin heti pomoltani, että hyväksyitkö tämän paskan"Tommi Mäkiseltä ankara vastalause MM-kilpailijatallien suunnitelmille: "Autoista lentelee pyörät pois"
RalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 12:58
    MM-ralli

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • Eilen13:17
    MM-ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • Eilen10:47
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta

  • Eilen06:55
    MM-ralli

    Jättitalli rämpii karmealla tavalla – asiantuntijalta lohduton näkemys: "Enpä usko, että ruvetaan"

  • ma06:58
    MM-ralli

    Kaiken nähnyt MM-rallipomo järkyttyi Kalle Rovanperän tempusta – huima arvio suomalaisesta