Moselin jokilaakson kauniissa maisemissa ajettava Saksan ralli on ollut mukana MM-sarjassa vuodesta 2002.
Viime vuoden kisaan saakka rallin kunniataulukko oli perin yksitoikkoista luettavaa, sillä Citroënin Sébastien Loeb oli vienyt nimiinsä kahdeksan ensimmäistä Saksan MM-rallia. Loeb oli lähellä voittoa myös viime vuonna, mutta rengasrikko pudotti hänet toiseksi tallikaverinsa Sébastien Ogierin taakse.
Kuudella viime kerralla Citroën on juhlinut Saksassa kaksoisvoittoa. Loeb lähtee selvänä suosikkina myös tämän vuoden kisaan, mutta Fordin Jari-Matti Latvala on luvannut pistää ranskalaismestarin koville asvalttibaanoilla. Myös Loebin tallikaverilla Mikko Hirvosella ja Minin Daniel Sordolla on sanansa sanottavana. Espanjalainen Sordo ajoi viime vuonna Minillä kolmanneksi Saksassa.
Suomalaismenestys Saksassa on jäänyt laihaksi: Marcus Grönholm sijoittui parhaimmillaan toiseksi vuonna 2003. Mikko Hirvonen oli kolmas vuonna 2007.
Saksan MM-rallin keskuspaikkana toimii kaunis Trierin yliopistokaupunki, jonka historiallisilla kaduilla kaasutellaan kilpailun päättävä bonuserikoiskoe. Kilpailua voi melkein pitää Loebin kotikisana, Ranskan rallin lisäksi, koska kahdeksankertaisen mestarin kotipitäjä Haguenau sijaitsee vajaan 200 kilometrin päässä Trieristä.
Reitti ei ole kokenut vuosien varrella suuria muutoksia. Tänä vuonna kisassa on vain 15 erikoiskoetta, joista kaksi on täysin uusia. Lisäksi kaikkia muita pikataipaleita on muokattu lisäämällä mukaan uusia osuuksia.
Ensimmäisen päivän erikoiskokeet kaasutellaan Moselin jokilaakson kapeilla teillä viiniviljelmien keskellä. Kilpailun ratkaisut saattavat tapahtua lauantaina armeijan harjoitusalueella Baumholderissa, jonka röykkyiset betonitiet toimivat normaalisti panssarivaunujen harjoitusalueena. Arena Panzerplatten erikoiskokeella on tänä vuonna mittaa peräti 46,54 kilometriä.
Sunnuntaina Dhrontalin yli 30-kilometrinen pätkä ajetaan kahdesti ennen Trierin keskustassa kaasuteltavaa yleisöerikoiskoetta. Päätöspäivään haastetta tuo se, että erikoiskokeiden välissä ei ole huoltotaukoa.
Vaihtelevien tieolosuhteiden lisäksi kuljettajien kiusana on Saksassa usein ollut sade.
Viime vuoden voittaja: Sébastien Ogier, Citroën 3.32.15,9 - lue raportti
Saksan rallin viralliset kotisivut
Edelliset voittajat:
2011 Sébastien Ogier (Citroën)
2010 Sébastien Loeb (Citroën)
2008 Sébastien Loeb (Citroën)
2007 Sébastien Loeb (Citroën)
2006 Sébastien Loeb (Citroën)
2005 Sébastien Loeb (Citroën)
2004 Sébastien Loeb (Citroën)
2003 Sébastien Loeb (Citroën)
2002 Sébastien Loeb (Citroën)
Alustava ek-aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Pe 24.8.
11.48 EK1: Mittelmosel 1 (24,90 km)
12.36 EK2: Moselland 1 (22,79 km)
13.29 EK3: Grafschaft 1 (21,23 km)
Huoltotauko (30 min).
17.17 EK4: Mittelmosel 2 (24,90 km)
18.05 EK5: Moselland 2 (22,79 km)
18.58 EK6: Grafschaft 2 (21,23 km)
La 25.8.
8.58 EK7: Stein & Wein 1 (26,54 km)
10.01 EK8: Peterberg 1 (9,37 km)
Etähuolto (15 min).
11.52 EK9: Arena Panzerplatte 1 (46,54 km)
Huoltotauko (30 min).
15.43 EK10: Stein & Wein 2 (26,54 km)
16.46 EK11: Peterberg 2 (9,37 km)
Etähuolto (15 min).
18.37 EK12: Arena Panzerplatte (46,54 km)
Su 26.8.
10.13 EK13: Dhrontal 1 (30,76 km)
12.36 EK14: Dhrontal 2 (30,76 km)
14.21 EK15: Circus Maximus Trier (4,37 km) *POWER STAGE*