Porkkalan edustalle uponnut "Uunihylky" tunnistettiin historialliseksi sotalaivaksi Suomen meriarkeologisen seuran hylystä tekemän 3D-mallin ja ruotsalaisen asiantuntevuuden yhteistyöllä.
Museovirasto arvioi Falkenin olevan maailman parhaiten säilynyt kuninkaallinen purjealus. Hylylle tehdään parhaillaan tutkimussukelluksia.
– Olemme päässeet hylylle ensimmäistä kertaa tutkimaan sitä. Olemme kaikki aivan suunnattoman innoissamme, katsotaan, mitä lähipäivät tuovat tullessaan, kertoo Museoviraston meriarkeologi Minna Koivikko.
Historia avautui vuosikymmeniä myöhemmin
Hylky löydettiin Suomenlahdelta, Porkkalan edustalta alun perin jo vuonna 1974. Tuolloin sitä kutsuttiin nimillä Uunihylky, Varmbådanin hylky, Chepeikki tai Shebeikki.
Kuninkaallisen sotalaivan todellinen historia alkoi avautua uudella tavalla, kun Unohdettu laivasto –hankkeen ruotsalaistutkija Niklas Eriksson katseli meriarkeologisen seuran 3D-malleja internetistä.
Kyseinen hylky herätti Erikssonin kiinnostuksen ja hän pyysi tästä Suomen meriarkeologiselta seuralta lisätietoja.
– Kerroin, että sieltä on löytynyt ruotsalainen äyri, joka ajoittuu vuoteen 1636. Siitä Niklas sai lisää tuulta purjeisiin ja seuraavana päivänä hän oli kirjallisuudesta löytänyt, että tässä onkin Falken, Koivikko kuvaa tapahtumaketjua.
Nyt tutkijat suorittavat yhdessä tutkimussukelluksia Falkenin hylyllä.
– Se on kolmiulotteinen palapeli siellä merenpohjassa ja senhän me tutkijat tietenkin haluaisimme kasata, Koivikko toteaa.
Surullisen kuuluisan Vasa-laivan pikkusisko
Falkenilla on suora yhteys suuriin historiankirjoihin. Se on rakennettu samalla telakalla, kuin kuuluisa Vasa-laiva ja sitä nimitetäänkin Vasa-laivan pikkusiskoksi.
Lue lisää: Vuosikymmeniä sitten löytynyt hylky tunnistettiin Vasa-laivan pikkusiskoksi
Falkenista tehtiin puolet pienempi kuin Vasasta, mutta kuningas Kustaa II Aadolf tilasi siihen suuret hytit ja mukavuudet. Se oli tärkeä osa Ruotsin laivastoa niin sotatoimissa kuin merkkihenkilöiden kuljetuksessa.
– Falken on merkittävä hylky sen vuoksi, että se edustaa sellaista laivatyyppiä ja sellaista aikakautta, josta on vain vähän tietoa. Vastaavaa alusta ei ole säilynyt muualla, Koivikko huomauttaa.
Falken oli matkalla Narvasta Tukholmaan, kun se ajoi karille Porkkalanniemen edustalla vuonna 1651.