Porkkalan edustalle uponnut "Uunihylky" tunnistettiin historialliseksi sotalaivaksi Suomen meriarkeologisen seuran hylystä tekemän 3D-mallin ja ruotsalaisen asiantuntevuuden yhteistyöllä.
Museovirasto arvioi Falkenin olevan maailman parhaiten säilynyt kuninkaallinen purjealus. Hylylle tehdään parhaillaan tutkimussukelluksia.
– Olemme päässeet hylylle ensimmäistä kertaa tutkimaan sitä. Olemme kaikki aivan suunnattoman innoissamme, katsotaan, mitä lähipäivät tuovat tullessaan, kertoo Museoviraston meriarkeologi Minna Koivikko.
Historia avautui vuosikymmeniä myöhemmin
Hylky löydettiin Suomenlahdelta, Porkkalan edustalta alun perin jo vuonna 1974. Tuolloin sitä kutsuttiin nimillä Uunihylky, Varmbådanin hylky, Chepeikki tai Shebeikki.
Kuninkaallisen sotalaivan todellinen historia alkoi avautua uudella tavalla, kun Unohdettu laivasto –hankkeen ruotsalaistutkija Niklas Eriksson katseli meriarkeologisen seuran 3D-malleja internetistä.
Kyseinen hylky herätti Erikssonin kiinnostuksen ja hän pyysi tästä Suomen meriarkeologiselta seuralta lisätietoja.
– Kerroin, että sieltä on löytynyt ruotsalainen äyri, joka ajoittuu vuoteen 1636. Siitä Niklas sai lisää tuulta purjeisiin ja seuraavana päivänä hän oli kirjallisuudesta löytänyt, että tässä onkin Falken, Koivikko kuvaa tapahtumaketjua.
Nyt tutkijat suorittavat yhdessä tutkimussukelluksia Falkenin hylyllä.
– Se on kolmiulotteinen palapeli siellä merenpohjassa ja senhän me tutkijat tietenkin haluaisimme kasata, Koivikko toteaa.
Surullisen kuuluisan Vasa-laivan pikkusisko
Falkenilla on suora yhteys suuriin historiankirjoihin. Se on rakennettu samalla telakalla, kuin kuuluisa Vasa-laiva ja sitä nimitetäänkin Vasa-laivan pikkusiskoksi.
Lue lisää: Vuosikymmeniä sitten löytynyt hylky tunnistettiin Vasa-laivan pikkusiskoksi
Falkenista tehtiin hieman pienempi kuin Vasasta, mutta kuningas Kustaa II Aadolf tilasi siihen suuret hytit ja mukavuudet. Se oli tärkeä osa Ruotsin laivastoa niin sotatoimissa kuin merkkihenkilöiden kuljetuksessa.
– Falken on merkittävä hylky sen vuoksi, että se edustaa sellaista laivatyyppiä ja sellaista aikakautta, josta on vain vähän tietoa. Vastaavaa alusta ei ole säilynyt muualla, Koivikko huomauttaa.
Historiallista kohdetta halutaan suojella
Tuoreet tutkimussukellukset osoittivat lisää huomattavia yhteneväisyyksiä Falkenin ja kuuluisan Vasa-laivan välillä. Myös Falkenin etuosaa on koristanut keulakuva, eli näyttävä veistos.
– Vasa-laivassa oli leijona, se on yleisin hahmo lähes kaikkialla Euroopan maissa 1600-luvulla. Falkenissa on jotain muuta, emme ole vielä oikeastaan saaneet selvää, mikä se on. Mielestäni on jännittävää, että meillä on pala 1600-luvun historiaa ja yritämme ymmärtää, mitä se esittää, Eriksson avaa.
Tutkimussukellusten tavoitteena oli selvittää, millaista arkeologista potentiaalia hylkykohteella on. Tutkijat huomasivat, että osa laivasta on merimudan peitossa.
– Siinä on merimutaa päällä, mikä tarkoittaa sitä, että siellä alla on kulttuurikerroksia säilyneenä, Koivikko kertoo.
Tutkijat selvittävät parhaillaan rahoitusta laajempaa tutkimushanketta varten. Merkittävää historiallista vedenalaista kohdetta halutaan luonnollisesti suojella.
– Arkeologinen potentiaali ei tarkoita, että tällä olisi rahallista arvoa, vaan tällä on nimenomaan tarinallinen arvo. Viranomaisyhteistyöllä uskomme, että pystymme tätä kohdetta paremmin valvomaan, Koivikko huomauttaa.
Falken oli matkalla Narvasta Tukholmaan, kun se ajoi karille Porkkalanniemen edustalla vuonna 1651.
1:35
Katso yllä olevalta videolta, miltä historiallisen Falkenin hylky näyttää pinnan alla!
18.6. kello 20.51: Lisätty viimeinen kappale Historiallista kohdetta halutaan suojella. Lisäksi muutettu lause Falkenista tehtiin puolet pienempi kuin Vasasta muotoon Falkenista tehtiin hieman pienempi kuin Vasasta.