Pohjakosketus vasta tulossa: Näin pahasti tiedät-kyllä-mikä vanhentaa Suomen autokantaa

Korona-aika laittaa ilmailualan miettimään uusia ratkaisuja – ensimmäiset innovaatiot julkaistu 0:41
Korona-aika on laittanut myös ilmailualan miettimään uusia ratkaisuja. Ensimmäiset innovaatiot on jo julkaistu.

Koronavirus kurittaa autoalaa ennennäkemättömällä tavalla. Epidemian seurauksena Suomen autokanta tulee vanhenemaan entisestään.

Koronavirusepidemian aiheuttama poikkeustilanne vähentää ensirekisteröintejä muutaman kuukauden viiveellä, sillä vielä huhtikuussa rekisteröitiin pääosin 2–4 kuukautta sitten tilattuja autoja.

– Uudet ensirekisteröinnit lähes puolittuvat lähikuukausien aikana, sillä uusien autojen asiakastilaukset ovat viime viikkojen aikana olleet alempana kuin kertaakaan 2000-luvulla, toteaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio autoalan tiedotteessa.

– Rekisteröinneissä pohjakosketus nähtäneen vasta loppukesällä, kun kilpiin menee poikkeuksellisen matalaa kevään tilauskantaa, jatkaa puolestaan Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Karuja lukuja

Huhtikuussa rekisteröitiin vain 5 981 uutta henkilöautoa, mikä on 38,6 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2019 huhtikuussa. Uusia henkilöautoja on vuoden alusta laskien rekisteröity 34 252, mikä on 11,8 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Myös käytettyjen autojen kauppa oli selvässä laskusuunnassa. Käytettyjä henkilöautoja myytiin huhtikuussa 42 652, mikä on 18,5 prosenttia viime vuoden huhtikuuta vähemmän.

Autokanta vanhenee

Uusien autojen rekisteröintien on ennakoitu huhti-elokuussa jäävän alle puoleen keskimääräisestä tasosta. Ensirekisteröintien romahtamisella on kauaskantoiset vaikutukset autokantaan, sillä autokannan uusiutuminen riippuu ensisijaisesti uutena ensirekisteröitävien autojen määrästä. 

Mikäli uusien autojen ensirekisteröintien määrä on jäämässä 85 000 henkilöautoon, autokantamme vanhenee tänä vuonna noin 0,4 vuodella. Autokannan keski-ikä on tällä hetkellä 12,2 vuotta, joka on yksi Länsi-Euroopan korkeimmista.

Henkilöautokanta on 2000-luvulla vanhentunut joka vuosi keskimäärin 0,1 vuodella. 0,4 vuoden kasvu olisi suurin yksittäinen autokannan keski-iän loikka koko 2000-luvulla.

Päästöt huolettavat

Autoala on huolissaan autokannan vanhenemisen vaikutuksista myös päästöjen vähenemiseen.

Romutusikäisten autojen hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 170 g/km. Uusien tänä vuonna ensirekisteröityjen autojen päästöt ovat olleet keskimäärin 107 g/km. Mikäli ensirekisteröintien määrää ja autokannan kiertonopeutta ei saada lisättyä, päästöjen alenemiskehitys hidastuu merkittävästi.

Ensirekisteröintikehityksen vauhdittamiseksi autoala on ehdottanut nopeina elvytystoimina romutuspalkkion uusimista ja sähköautojen hankintatuen uudistamista, jotka piristäisivät uusien vähäpäästöisten autojen kysyntää.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat