Arviolta kolmasosa Suomen autoilijoista pistää nykyisin hätävilkun päälle, kun hälytysajossa oleva ajoneuvo ohittaa heidät, sanoo palomestari Eerik Pudas Pohjois-Savon pelastuslaitokselta. Pudas oli mukana suunnittelemassa hätävilkun käytön uusittua ohjeistusta, joka julkistettiin runsaat kaksi vuotta sitten.
– Loput kaksi kolmasosaa kuljettajista toimii hälytysajoneuvon saapuessa takaa muilla tavoin, kuten käyttää suuntavilkkua tai jarruttaa jollekin levikkeelle, Pudas täydentää.
Keskeinen syy ohjeistuksen muutokselle oli se, että suomalainen on tottunut jarruttamaan pikaisesti, kun hän havaitsee takana sinivilkut päällä lähestyvän auton.
– Jos ja kun tuossa tilanteessa jarrutetaan yhtäkkiä rajusti, syntyy peräänajon riski. Perään voi törmätä myös hälytysajoneuvo, varsinkin raskas paloauto pysähtyy hitaasti. Hyvä ohje kuljettajille on jatkaa ajamista entisellä nopeudella. Pumppaava liike hidastaa koko liikennettä.
Hätävilkkua käyttävä auto myös varoittaa vastaan tulevia kuskeja siitä, että paloauto, ambulanssi tai poliisiauto on odottamassa ohitusmahdollisuutta.
Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen täydentää, että hätävilkun uusi käyttötapa sai alkunsa viranomaisten havaitsemista ongelmista.
– Pelastuslaitos ja poliisi olivat tätä miettineet. On sattunut peräänajoja, kun ratissa oleva säikähtää että nyt hälytysajoneuvo tulee takaa, ja jarruttaa voimakkaasti.