Näitä liikennesääntöjä moni myöntää rikkovansa – jos autokoulusta on jo aikaa, on nämä viisi neuvoa syytä palauttaa mieleen

Liikenneturvan kysely kertoo karua tarinaa suomalaisten ohituskäyttäytymisestä.

Liikenneturva kertoo tiedotteessaan tuoreen kyselynsä tuloksista. Se selvitti muun muassa sitä, kuinka iso osa autoilijoista on tullut viimeisen vuoden aikana ohitetuksi liikennettä vaarantavalla tavalla.

Peräti yhdeksän kymmenestä vastaajasta koki, että heistä on hujautettu ohi huomattavalla ylinopeudella usein tai vähintään joskus. Kuusi kymmenestä myönsi tehneensä näin itsekin. Niin ikään kuusi kymmenestä kertoi tulleensa vuoden aikana ohitetuksi ohituskieltoalueella, ja joka viides sanoi toimineensa näin myös itse.

Useampi kuin joka toinen vastaaja on joutunut jarruttamaan, koska ohittaneen auton kuljettaja oli palannut kaistalle liian lähelle. Lähes 40 prosenttia on joutunut jarruttamaan myös vastaantulleen ohittajan vuoksi.

Etenkin kesällä eri nopeuksilla liikkuvien kirjo tien päällä moninaistuu. On kaksipyöräisiä, museoautoja, työkoneita, karavaanareita ja muita vehkeitä, jotka voivat taittaa matkaa muita hitaammin.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tarja Korhonen muistuttaa tiedotteessa, että ohittamaan lähtevällä on vastuu ohittamisen turvallisuudesta.

– Jos kuljettaja ajautuu jatkuvasti tilanteisiin, jossa ohitustarve polttelee, on syytä katsoa peiliin ja tarkastella omaa kaasujalkaa kriittisesti.

Korhosen mukaan ohittamiseen tulee suhtautua tilanteen vaatimalla vakavuudella.

– Kyselymme kielii pikemminkin päinvastaisesta, Korhonen toteaa ja muistuttaa, ettei ohittaminen anna erillislupaa sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle.

Korhonen huomauttaa, että mikäli turvallista ohituspaikkaa ei heti aukea, on vain pidennettävä pinnaa ja huolehdittava omasta ja muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta.

Riskiohitukset altistavat onnettomuuksille

Liikenneturvan kyselyssä lähes 15 prosenttia kuljettajista kertoo usein tai joskus lähtevänsä ohittamaan edellä ajavia, vaikka edessä olisi pidempi jono.

– Pitkässä letkassa ohittelu ei ole järkevää. Kannattaa miettiä, kuinka vähän todellisuudessa voittaa aikaa sillä, että yrittää väkisin edetä nopeammin kuin muu liikennevirta. Sillä saa aikaan haitariliikettä ja kasvattaa peräänajon riskiä, Korhonen luettelee.

Jotta ohitus sujuu turvallisesti, on myös ohitettavalla oltava pelisilmää.

– Ohitustilannetta ei saa hankaloittaa esimerkiksi nostamalla omaa nopeutta. Jos syystä tai toisesta ajaa muuta liikennettä hitaammin, voi omaa ajoa rytmittää ajamalla aika ajoin levähdyspaikalle – etenkin jos taakse on alkanut kertyä jonoa. Taustapeilejä kannattaa siis muistaa seurata.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Liikenneturvan vinkit turvalliseen ohittamiseen

  • Onko ohittamisesta tullut sinulle vain tapa? Harkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan. Letkassa on turvallisempaa tyytyä matkavauhtiin ja soljua liikennevirran mukana.
  • Ennen ohitusta seuraa takana tulevaa liikennettä ja varmista, että edessä oleva tieosuus on tyhjä riittävän pitkältä matkalta. Ohittaminen vaatii yllättävän paljon tilaa.
  • Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta. Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi. Muista loiva liike kaistaa vaihtaessa.
  • Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon. Palaa omalle kaistalle vasta, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.
  • Ohittamaan ei saa lähteä ohituskieltoalueella tai risteyksissä. Ohittaminen ei myöskään anna erillislupaa ylinopeudelle.

Lue myös:

    Uusimmat