Toisen ajoneuvon ohittaminen ei anna oikeutta ajaa ylinopeutta – ei edes hetkellisesti. Vaikka moni tämän tietääkin, valtaosa myöntää rikkovansa sääntöä ainakin joskus. Raskaan liikenteen asiantuntija pitää mahdollisena, että uusissa kuorma-autoissa yleistyvä ominaisuus voi lisätä tarpeettomia ohituksia.
Mikäli maantiellä tulee tarve ohittaa toinen ajoneuvo, on toimenpiteelle valittava oikea aika ja sopiva paikka. Vastuu ohittamisen turvallisuudesta on aina ohittajalla.
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista peräti 71 prosenttia sanoo ajavansa silloin tällöin ylinopeutta ohittaessaan raskaita ajoneuvoja. Lisäksi noin joka seitsemäs myöntää yrittävänsä toisinaan ohitusta paikassa, jossa on huono näkyvyys tai sulkuviivoin osoitettu ohittamiskielto.
Liikenneturva muistuttaa tiedotteessaan, että ohittamisella saavutettava ajansäästö on usein luultua vähäisempi. Mikäli ohittaminen vaatii ylinopeuden ajamista, on syytä miettiä, onko ohittamiselle edes tarvetta.
Lue myös: Miksi Peugeot-kuskin oli väkisin päästävä Mersusta ohi tällaisessa paikassa? Henrik kuvasi totaalisen "aivopieruohituksen" Klaukkalassa
Kuorma-autoissa yleistyvä ominaisuus voi ärsyttää liikenteessä
Rahtarit ry:n asiantuntija Timo Kima kertoo Liikenneturvan tiedotteessa, että uusissa kuorma-autoissa yleistyneet adaptiiviset eli mukautuva vakionopeussäätimet voivat lisätä henkilöautoilijoiden kärsimättömyyttä liikenteessä.
