Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ovelta ovelle -myynnin ongelmista jo satoja ilmoituksia tänä vuonna – nämä alat korostuvat

1:24Asiantuntijan vinkit agressiivisen kotimyynnin varaltaKatso videolta asiantuntijan vinkit ongelmallisen kotimyynnin varalle.
Julkaistu 13.06.2023 20:39
Toimittajan kuva

Pyry-Jukka Peltomäki

pyry-jukka.peltomaki@mtv.fi

Ovelta ovelle -myynti tarkoittaa sitä, että tuotetta tai palvelua myydään suoraan asiakkaalle. Useimmiten tämänkaltainen suoramyynti tapahtuu kuluttajien omissa kodeissa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut jo tähän mennessä kulunutta vuotta runsaasti yhteydenottoja niin sanotun kotimyynnin ongelmatilanteista.

Tämä tilanne on tullut vastaan monelle suomalaiselle: Kotiovelle ilmestyy myyjä, joka on kartoittamassa lähialueen remonttitarpeita, ja tulisi mielellään kertomaan asiasta vähän tarkemmin, jos sellainen sopisi.

Tämä on yksi kotimyynnin tyyppiesimerkeistä, ja voi johtaa jopa useita tunteja kestävään myyntitilanteeseen – jossa myyjälle voi olla vaikea sanoa ei.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan kotimyynnissä on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus. Tähän on kuitenkin poikkeuksia, jotka koskevat esimerkiksi mittatilaustuotteita.

KKV:n mukaan kotimyynnissä kuluttajalle on myös annettava laissa säädetyt ennakkotiedot. Jos myyjä kuitenkin laiminlyö tiedonantovelvoitetta, voi se joissakin tapauksissa johtaa sopimuksen sitomattomuuteen.

Satoja tapauksia

Viiden jälkeen -ohjelman toimitus pyysi KKV:sta tietoja siitä, kuinka monta yhteydenottoa he ovat tänä vuonna saaneet liittyen ovelta ovelle -myyjiin.

KKV:sta kerrotaan, että tänä vuonna kotimyynti on merkitty myyntitavaksi 611 tapauksessa. Luku pitää sisällään tapaukset, joissa myyntitavaksi on merkitty kotimyynti, eivät siis ainoastaan niitä, joissa ongelma olisi ollut itse myyntitavassa.

Tiedot ovat peräisin kuluttajahallinnon tietojärjestelmästä, joka sisältää kuluttaja-asiamiehelle osoitetut valvontavihjeet sekä valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan tulleet yhteydenotot.

Ikäihmiset kohtaavat usein ongelmia

KKV:n asiantuntijan Lenita Ketolan mukaan kuluttajaviranomaisiin otetaan yleensä yhteyttä silloin, kun myyntitilanne ei ole kuluttajan mielestä sujunut asiallisesti.

– Myyntitilanteeseen liittyviä asioita voivat olla aggressiiviset tai painostavat menettelyt, esimerkiksi ennakkotietojen antamisen laiminlyönti, tai jopa totuuden vastaisilla tai harhaanjohtavilla tiedoilla yritetään saada sopimus syntymään, Ketola taustoittaa Viiden jälkeen -ohjelmassa.

– Toinen kategoria ovat sitten tilanteet, joihin liittyvät viivästystilanteet, yrityksen asiakaspalveluun liittyviä kysymykset, laskutukseen ja luottoihin liittyvät kysymykset. Todella laaja on se skaala, jolla asiakkaat kohtaavat ongelmia kotimyynnin osalta, Ketola luettelee.

Lenita Ketolan mukaan yleisesti ottaen ongelmat liittyvät usein remontti- ja rakennusalan palveluihin ja tuotteisiin.

– On vaikka ilmanvaihtoremonttia tai energiaremonttia, aurinkopaneeleja, viemäriremontteja, asiantuntija listaa.

Valitettavan usein ongelmia kohtaavat varsinkin iäkkäämmät kuluttajat.

– Vaikuttaa siltä, että ikäihmiset ovat erityisen alttiita kohtaamaan ongelmia kotimyyntitilanteessa. Meille on tänä vuonna tullut muutamia kymmeniä ilmoituksia ikäihmisten kohtaamista ongelmista, Ketola kertoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija kertoo artikkelin alussa löytyvällä videolla tärkeimmät vinkit, joilla kuluttaja välttää pahimmat ovimyynnin karikot. Katso alta koko haastattelu. 

9:27Kilpailu- ja kulttajavirasto saanut tänä vuonna 600 yhteydenottoa ovelta ovelle -myyjistä  - mitä virasto osaa kertoa tapauksista?

Lisää aiheesta:

Lakimuutoksen piti haudata puhelinmyynnin ongelmat – toisin käviPuhelinmyyjien likainen taktiikka paljastui nauhoilta – jäävätkö tällaiset vedätykset pian historiaan?Näin kuluttajia johdetaan Suomessa harhaan – "Tapoja on valtavasti"Miksi ylihintaisia remontteja tarjotaan etenkin ikäihmisille? Vanhustyön keskusliitto kertoo, mistä alan hämärämiehet tunnistaa: Kiireelliseen remonttiin on vain yksi syyKKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perusteinRemonttien kotimyynnistä viime vuonna yli tuhat yhteydenottoa kuluttajavirastolle, remonttien tyrkyttäminen vanhuksille puhuttaa – näistä merkeistä tunnistat epäilyttävän remonttimyyjän
Viiden jälkeenKuluttajariidatTalous

Tuoreimmat aiheesta

Viiden jälkeen
  • Eilen08:50
    Syöpä

    Suomi on keuhkosyövän hoidossa EU:n heikoimpia – Jaakon vaimo kärsii vakavista seurauksista

  • 21.11.19:09
    Seksi ja parisuhde

    Emmitkö sitoutumista? Vasta-avioitunut Max kertoo, miksi halusi naimisiin

  • 21.11.05:30
    Annika Saarikko

    Annika Saarikko kannustaa opiskelijoita lapsentekoon – nämä asiat ovat esteenä

  • 20.11.16:29
    Diabetes

    Diabeteslääkäri päivästä, jolloin sai itse älypumpun: "Olin yhtäkkiä vapaa"

  • 20.11.13:08
    Diabetes

    Kysely: Diabeetikot pääsevät lääkäriin liian harvoin – "He ovat pimennossa"