Ovelta ovelle -myynti tarkoittaa sitä, että tuotetta tai palvelua myydään suoraan asiakkaalle. Useimmiten tämänkaltainen suoramyynti tapahtuu kuluttajien omissa kodeissa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut jo tähän mennessä kulunutta vuotta runsaasti yhteydenottoja niin sanotun kotimyynnin ongelmatilanteista.
Tämä tilanne on tullut vastaan monelle suomalaiselle: Kotiovelle ilmestyy myyjä, joka on kartoittamassa lähialueen remonttitarpeita, ja tulisi mielellään kertomaan asiasta vähän tarkemmin, jos sellainen sopisi.
Tämä on yksi kotimyynnin tyyppiesimerkeistä, ja voi johtaa jopa useita tunteja kestävään myyntitilanteeseen – jossa myyjälle voi olla vaikea sanoa ei.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan kotimyynnissä on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus. Tähän on kuitenkin poikkeuksia, jotka koskevat esimerkiksi mittatilaustuotteita.
KKV:n mukaan kotimyynnissä kuluttajalle on myös annettava laissa säädetyt ennakkotiedot. Jos myyjä kuitenkin laiminlyö tiedonantovelvoitetta, voi se joissakin tapauksissa johtaa sopimuksen sitomattomuuteen.
Satoja tapauksia
Viiden jälkeen -ohjelman toimitus pyysi KKV:sta tietoja siitä, kuinka monta yhteydenottoa he ovat tänä vuonna saaneet liittyen ovelta ovelle -myyjiin.
KKV:sta kerrotaan, että tänä vuonna kotimyynti on merkitty myyntitavaksi 611 tapauksessa. Luku pitää sisällään tapaukset, joissa myyntitavaksi on merkitty kotimyynti, eivät siis ainoastaan niitä, joissa ongelma olisi ollut itse myyntitavassa.
Tiedot ovat peräisin kuluttajahallinnon tietojärjestelmästä, joka sisältää kuluttaja-asiamiehelle osoitetut valvontavihjeet sekä valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan tulleet yhteydenotot.
