Osaatko ajaa liikenneympyrässä?

Näin ajat liikenneympyrässä oikein 1:19

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi

Kysymys: Miten ajetaan oikein liikenneympyrään, liikenneympyrässä ja pois sieltä? 

Vastaus: Liikenneympyrä on risteysmuotona erittäin toimiva ja turvallinen. Usein kuulee liikenneympyrästä käytettävän myös termiä kiertoliittymä. Käytännössä molemmat tarkoittavat samaa asiaa. Itse puhun liikenneympyröistä, koska tieliikennelainsäädäntökin tekee niin. Jätetään termeillä saivartelu sikseen ja keskitytään olennaiseen eli turvalliseen liikkumiseen liikenneympyrässä.

Liikenneympyrän muoto pakottaa kaikista suunnista lähestyviä hiljentämään nopeuttaan, mikä helpottaa risteysajoa ja lisää turvallisuutta. Liikenneympyrään saapuvien autojen tulokulma ympyrässä kiertäviin nähden on suhteellisen pieni verrattuna tavalliseen risteykseen, jossa autot lähestyvät toisiaan kohtisuorasti. Juuri alhaisen nopeuden ja pienemmän tulokulman ansiosta liikenneympyrä on tavallista risteystä turvallisempi myös mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

Mikäli liikenneympyrässä on useampia kaistoja, suosittelen valitsemaan omaan ajosuuntaan vievän kaistan jo hyvissä ajoin ennen ympyrään ajoa, mikäli se vain on mahdollista. Näin vältytään turhilta kaistanvaihdoilta ympyrässä. Kaistan valinnassa auttavat ajolinjaa ohjaavat liikennemerkit, opasteet ja tiemerkinnät.

Liikenneympyrään tultaessa ympyrässä kiertäviä ajoneuvoja lähestyy vain yhdestä suunnasta - vasemmalta. Tämä helpottaa risteykseen ajoa. Mikäli ennen ympyrää on kevyen liikenteen väylä, on tärkeää havainnoida myös oikealle, koska kevyttä liikennettä voi lähestyä sieltäkin. Usein väistämisvelvollisuudesta kertova kärkikolmio on asetettu autoilijan tulosuunnasta katsottuna ennen suojatietä ja siihen kuuluvaa pyörätien jatketta. Tällöin autoilija on väistämisvelvollinen myös pyörätien jatkeella ajavia pyöräilijöitä ja mopoilijoita kohtaan.

Pääsääntöisesti liikenneympyrään ajetaan ilman suuntamerkkiä ja vasta aikomus poistua kerrotaan kytkemällä suuntamerkki oikealle. Poikkeuksena tähän on tilanne, jossa ollaan poistumassa liikenneympyrästä heti ensimmäisestä liittymästä. Tällöin suuntamerkki on syytä kytkeä jo hyvissä ajoin ennen ympyrään ajoa.

Suuntamerkkiä tulisi muihinkin suuntiin poistuttaessa näyttää mahdollisimman aikaisin eli välittömästi kun poistumista edeltävä liittymä on ohitettu. Näin muille tienkäyttäjille jää aikaa havaita kuljettajan aikomus ja toimia sen edellyttämällä tavalla.

Ympyrästä poistuminen katsotaan oikealle kääntymiseksi. Käännyttäessä pitää aina väistää risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä. Näin toimitaan myös ympyrästä poistuttaessa. Onkin tärkeää, että kuljettajat pitävät tilannenopeuden ympyrässä ja sieltä poistuessaan riittävän alhaisena, jolloin kevyen liikenteen väistäminen onnistuu takaa tulevaa yllättämättä. Takaa lähestyvä voi lisätä omaa pelivaraansa pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan – myös liikenneympyrässä.

Lue myös:

    Uusimmat