Yhdysvalloissa on vahvistunut ilmiö, jossa ihmiset sanovat hankkiutuvansa eroon Tesloistaan yhtiön toimitusjohtajan poliittisen toiminnan vuoksi. Selvitimme, onko samaa havaittavissa Suomessa.
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk tuki Yhdysvaltojen tulevaa presidenttiä Donald Trumpia näkyvästi hänen kampanjassaan. Viime vuosina Musk on suuntautunut poliittisesti enemmän oikealle ja saanut aikaan kohuja lausunnoillaan.
Trumpin kampanja tunnetaan lyhenteestä MAGA, joka tulee sanoista Make America Great Again.
Muun muassa Reuters ja Forbes kertovat, että Muskin toimet Yhdysvalloissa ovat voineet vaikuttaa myös Teslan myyntiin. Asiasta lisää myöhemmin artikkelissa, mutta tarkastellaan asiaa ensin Suomesta käsin.
Mustavalkoista ajattelua?
MTV Uutiset etsi Helsingin Pasilassa käsiinsä Tesla-kuskeja ja kysyi asiasta.
Sami Paju on hankkinut oman Teslansa kesällä. Muskin politiikka ei ole vaikuttanut hänen mielipiteeseensä automerkistä.
– Ihminen voi olla samaan aikaan tosi fiksu tietyissä asioissa ja täysi idiootti toisissa.
Paju painottaa, että Musk on tehnyt valtavasti ihmiskunnan hyväksi muun muassa edistämällä liikenteen sähköistymistä.
– Hänen saavutuksensa ovat olleet ihan mielettömiä. Mitä tulee ympäristöasioihin, ihmiskunnan kannalta hän on ollut todella positiivinen hahmo.
Paju painottaa mustavalkoisen ajattelun vaarallisuutta, kun haastattelussa nousee esiin ilmiö, jossa ihmiset myyvät Teslojaan Muskin takia.
– Jos ajattelet ihmisistä mustavalkoisesti, kuin jossain Disney-piirretyissä, niin tuo on helposti se johtopäätös, joka siitä syntyy.
Auli Kontinen on ollut Teslan omistaja kolmen vuoden ajan. Hän kertoo, että merkin maine on sinä aikana huonontunut hänen silmissään juuri Muskin vuoksi.
– Jos tekisin autovalinnan poliittisin perustein, niin en ostaisi Teslaa. En arvosta Muskia, mutta voin silti ajaa Teslaa. Minulle ei ole identiteettikysymys se, millä ajan.
Katso kaikki haastattelut videolta artikkelin alusta.
Lue myös: Elon Musk on muuttunut avoimen puoluepoliittiseksi hahmoksi
Sisäpiirin tietoa
Tesla Owners Finland -ryhmän puheenjohtaja Kirsi Immonen kertoo MTV Uutisille, että hän ei ole havainnut ihmisten edes pohtivan Teslansa myyntiä Suomessa.
Immonen uskoo, että kyseessä on sosiaalisen median ilmiö, jossa äänekkäimmät vastustajat nousevat esiin, mutta todellisuudessa ilmiö on lievä.
– Jonkun verran olen asiasta havainnut keskustelua Suomessa. Moni osaa kuitenkin ajatella, että se on auto, ja se mitä ylhäällä tapahtuu, ei heitä kiinnosta.
Immonen kertoo, että Muskin tempaukset kuitenkin puhuttavat välillä Tesla-kuskien keskuudessa. Varsinkin Muskin X-päivitykset nousevat puheenaiheiksi.
– Kyllähän se herättää tunteita.
Immonen kertoo, että hän on huomannut X:ssä, että Muskin kommentit ovat häirinneet joitain niin paljon, että he ovat sanoneet, että "minä en ainakaan Teslaa osta, kun hän teki tällä tavalla tai sanoi näin".
Immonen kuuluu kuitenkin eri kastiin.
– Mä en itse koskaan mieti Muskia, ja Tesla on edelleen sähköautona edelläkävijä niin latausverkoston kuin tekniikankin puolesta.
MTV Uutiset tavoitti puhelimitse myös muutaman Tesla Club Finlandin jäsenen, jotka olivat samoilla linjoilla.
It-alalla työskentelevä Jani Sinimaa kertoo, että Muskin toiminta herättää työpaikalla paljon keskustelua.
– Toki Musk on Teslan keulahahmo, mutta itse en ainakaan ajattele niin, että jos ajan tietyllä automerkillä, niin edustan sen yhtiön kotimaan politiikan pohjaa. Tesla on paljon muutakin kuin Musk.
Lue myös: "Uusi Euroopan ennätys" – yli 900 Teslaa välkytti Vermossa poikkeuksellisen valoesityksen
Maine Yhdysvalloissa
Teslojen mahdollisten ostajien joukko Yhdysvalloissa on kutistumassa markkinointitutkimusyritys Caliberin tekemän selvityksen mukaan. Ilmiö johtuu tutkimuksen mukaan osittain Muskin persoonasta.
Kuluttajien luottamus ja arvostus Teslaa kohtaan sekä mahdollisten ostajien halukkuus laskivat selvityksen mukaan kymmeniä prosenttiyksikköjä vuoden 2022 tammikuusta vuoden 2024 huhtikuuhun.
– On hyvin todennäköistä, että Musk on vaikuttanut maineen alamäkeen, Caliberin toimitusjohtaja Shahar Silbershatz arvioi huhtikuussa uutistoimisto Reutersille.
Reuters ei tavoittanut Teslaa kommentoimaan asiaa.
Poikkeuksellinen lojaliteetti
Teslalla on kuitenkin poikkeuksellisen hyvä tilanne, selviää S&P Mobility -markkinatutkimuslaitoksen selvityksestä, josta Reuters uutisoi.
Teslalla on nimittäin lojaaleimmat asiakkaat kaikista suurista automerkeistä, selvitys kertoo. Jopa 68 prosenttia uuden auton ostajista päätyi hankkimaan Teslan uudelleen.
Bloombergin selvityksessä taas 87 prosenttia Teslojen omistajista Yhdysvalloissa sanoi, että he ostaisivat toisen Teslan.
Myös Musk itse on kommentoinut oman maineensa vaikutusta yhtiöön.
– Vaikka vihaisit minua, haluatko parhaan mahdollisen auton vai et? Musk sanoi marraskuussa 2023.