Onko Prigozhinin turmakoneen pommihuhuissa perää? Asiantuntija: Yksi teoria mahdollinen

Mitä lentodata kertoo? Ilmailuasiantuntija katsasti Prigozhinin koneen taustat 4:27
Kokenut suomalaislentäjä tarkasti Prigozhinin turmakoneen taustat ja lentodatan – erikoinen yksityiskohta herätti heti epäilykset

Kaivopuiston ilmailunäytöksen johtaja ja ilmailuasiantuntija Perttu Karivalo on tutkinut kokeneen lentäjän näkökulmasta Wagner-johtaja Jevgeni Prigozhinia kuljettaneen yksityiskoneen taustoja koko torstain.

Karivalo on tutkinut dataa koneen viimeisistä hetkistä. Karivalon mukaan yksityiskoneen lento loppui yllättäen ja hyvin nopeasti.

– Näyttää ihan normaalilta siviilisuihkukoneelta, joka on noussut matkalentokorkeutta kohden ja saavuttanut sen. 

– Sitten jotakin on tapahtunut ja kone on menettänyt noin kolme kilometriä korkeutta, ei mitenkään katastrofaalisesti, mutta sitten kuitenkin hävinnyt. 

Mikään ei viittaa teknisiin ongelmiin

Mikään ei Karivalon mukaan lentodatassa viittaa siihen, että kone olisi kärsinyt teknisistä ongelmista. Embraer Legacy 600 -konetyyppiä hän luonnehtii huipputason yksityiskoneeksi ja valmistajan "lippulaivamalliksi".

– Kuinka harvinaista on, että liikesuihkukone putoaa näin korkealta? Ei tule kauhean monta tapausta mieleen, ilmailuasiantuntija toteaa.

Karivalon mukaan vain harva tekninen ongelma ylipäätään voi edes johtaa siihen, että kone putoaa liekehtivänä pystysuoraan alas taivaalta.

– Vaikka molemmat moottorit sammuisivat, kone liitäisi helposti 200 kilometriä. Jotain todella katastrofaalista on tapahtunut.

Asennettiinko koneeseen räjähde?

Toinen vaihtoehto onkin se, että kone olisi joko ammuttu alas tai lentokoneen sisällä olisi räjähtänyt. 

Venäjällä spekuloidaan nyt teoriaa, jonka mukaan koneen laskutelineeseen olisi asennettu räjähde sen oltua korjauksessa ennen matkaan lähtöä.

Karivalon mukaan teoria on täysin mahdollinen.

– Protokolla menee niin, että kun kone on ollut huollossa, huoltohenkilökunta kuittaa koneen lentokelpoiseksi ja se palaa riviin. Voidaan olettaa, että räjähde on esimerkiksi laitettu rutiinihuollon yhteydessä sen palattua riviin.

Ennen lentoonlähtöä tehdään enää pintapuolinen perustarkastus, että kaikki näyttää hyvältä. 

– Jos olet laskutelineen kuiluun sopivaan jemmaan laittanut jotain, voi olla että sitä ei huomata. 

– Vähän sama asia kuin että aukaiset auton konepellin ja kysyt näyttääkö hyvältä. 

Lue myös:

    Uusimmat