Nyt olisi hyvä aika ostaa tuuletin - kukaan muu ei osta

Näkymä tältä kesältä: toimintansa lopettava kodinkoneliike on tyhjennetty aletuotteista, vain iso kasa tuulettimia seisoo nurkassa kuin huutaen: "Byää, meitä ei kukaan halua".

Eikä haluakaan, vahvistetaan tavarataloista.

– Viime ja edellisenä kesänä tuulettimet vietiin käsistä – nyt ei, sanoo johtaja Riitta Hänninen Itäkeskuksen Prismasta Helsingistä.

Viime kesänä tuulettimia myytiin heti toukokuusta lähtien satoja päivässä.

– Kesäkelien erilaisuudet näkyvät juuri tuulettimien myynnissä, eli viime kesänä alkukesästä asti tuulettimia myytiin monta sataa päivässä. Muut sesonkituotteet – kuten kylmälaukut – menevät samaa tahtia kuin muinakin kesinä , sanoo ostopäällikkö Juha-Mikko Saviluoto kodinkoneita myyvästä Expertistä.

Kelit näkyvät suoraan kaupoissa: helteillä viedään tuulettimet, sadekelillä sateenvarjot.

– Sadetarvikkeet ovat menneet koko kesän hyvin kaupaksi. Kertakäyttösadetakkeja menee festareiden aikana joka kesä paljon, niin myös tänä kesänä, kerrotaan Turun Citymarket Länsikeskuksesta.

– Ihmiset ostavat tavaraa juuri sen hetkisen kelin mukaan. Ostoksia ei suunnitella kovin pitkälle etukäteen, sanoo urheiluosaston myyntipäällikkö Ville Viitala Itäkeskuksen Prismasta.

Myynti vetää viileästä kesästä huolimatta

Uimapukuja ei ole tänä kesänä paljon myyty, mutta muuten urheilupuolella on ollut menekkiä. Muun muassa suomalaisten ikisuosikki trampoliini on mennyt kaupaksi

– Potkulaudat, pyörät ja trampoliinit ovat myyneet, sanoo Ville Viitala Itäkeskuksen Prisman urheiluosastolta.

Kaupan liitosta kerrotaan, että kaupankäynnin volyymin kannalta kesäkelit eivät kuitenkaan määrittele tuleeko kesästä myynniltään hyvä vai huono.

– Helteellä menee hellevaatteita, sateella sadevaatteita. Sekin on huomattu, että ihmiset lähtevät mieluummin shoppailemaan kuin hytisevät mökillä hyttysiä huitomassa, sanoo Kaupan liitosta pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Alustavien tilastojen mukaan vähittäistavarakauppa kävi kesäkuussa kuta kuinkin samaan tahtiin kuin viime vuonna; nousua myynnissä oli muutama prosentti.

– Kesäkuun myyntiä voi pitää hyvänä. Kauppa kävi, vaikka kuluttajat ovat talouskriisin takia varovaisia, sanoo Kurjenoja.

Lue myös:

    Uusimmat