Näyttelijä Paul Walkerin traagisen kuoleman taustalla muutakin kuin ylinopeus: "Sen voi vetää 150 lasissa vaikka Priuksella"

Porsche esitteli uuden 911:n 1:24
Porsche esitteli seuraavan sukupolven 911:n.

Rakastetun näyttelijän hengen vieneeseen onnettomuuteen myötävaikutti tekijä, josta ei juurikaan puhuta.

Supersuosittujen Fast & Furious -elokuvien tähti Paul Walker sai surmansa marraskuussa 2013 Kaliforniassa sattuneessa auto-onnettomuudessa.

40-vuotiaan Walkerin ja hänen ystävänsä Roger Rodasin hengen vienyt turma tapahtui, kun Rodas menetti ohjastamansa Porsche Carrera GT:n hallinnan. Auto törmäsi lyhtypylvääseen ja kahteen puuhun syttyen palamaan. Walker menehtyi törmäyksessä saamiensa vammojen sekä palovammojen yhteisvaikutuksesta.

Alkoholilla tai muilla päihteillä ei ollut osuutta onnettomuuteen. Rodas oli kiihdyttänyt Porschellaan noin 150 kilometrin tuntinopeuteen tiellä, jonka nopeusrajoitus oli 70 km/h, mutta tiukassa risteyksessä auto karkasi kokeneen automiehen ja kilpa-autoilijan hyppysistä. Tyhjällä ja leveällä tiellä.

Syyttävä sormi osoittaa renkaisiin

Walkerin ja Rodasin ystävä Matt Farahjulkaisi jo vuonna 2016 kirjoituksen tekijästä, jota hänen mukaansa ei huomioitu tarpeeksi tämänkään onnettomuuden yhteydessä.

Onnettomuushetkellä yhdeksän vuotta vanhassa urheiluautossa oli edelleen alkuperäiset renkaat. Vaikka kilometrejä ei ollut mittarissa kuin noin 5 000, ei vanhojen renkaiden suorituskyky tai ominaisuudet ole lähelläkään uusia kumeja.

Kilpa-autoilijakin menestynyt Farah kertoo, että hänellä itselläänkin on kokemusta vastaavanlaisilla renkailla ajamisesta. Eikä siitä tullut hänen mukaansa yhtään mitään edes rataolosuhteissa, vaan auto oli jatkuvasti hiekalla.

Myös onnettomuuspaikka on Farahille tuttu.

– Tiedän sen risteyksen. Sen voi vetää 150 lasissa vaikka Priuksella, kunhan alla ei ole yhdeksän vuotta vanhat renkaat. Carrera GT:llä sen voi ajaa sillä vauhdilla kahvikuppi toisessa kädessä.

Lähde: The Drive

Lue myös:

    Uusimmat