Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Näkökulma: Sébastien Ogierin supersiirto sataisi Esapekka Lapin laariin – perässä voisi seurata vieläkin isompi paukku

1:07Rallistudio otti kantaa Kalle Rovanperän sopimushuhuihin - "Voi olla taktista peliä"Video: C Moren MM-rallistudio pui Jyväskylässä WRC-sarjan huhuja ja tarttui kiinni Kalle Rovanperän sopimustilanteeseen/All Over Press
Julkaistu 17.08.2023 20:45
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MM-rallin kuljettajamarkkinoilla alkaa olla jokasyksyiseen tapaan taas kuhinaa, ja räväkimmät otsikot on toistaiseksi nähty Sébastien Ogierin ympärillä. Kahdeksankertaisen maailmanmestarin Hyundai-siirrolla voisi olla kaksi suomalaisittainkin tuntuvaa seurausta, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

LUE MYÖS: Tekeekö Sebastien Ogier kovan ratkaisun? Jari-Matti Latvala antaa rehellisen arvionsa

LUE MYÖS: Katseet Kalle Rovanperässä – kolme nimeä kuumensi MM-rallin kuskimarkkinat: "Heidän päätöksiään pitää ensin odotella"

Sébastien Ogierin tulevaisuudella on spekuloitu ahkeraan sen jälkeen, kun saksalainen Motorsport Aktuell maalaili elokuun alussa, että kahdeksankertainen maailmanmestari voisi hyvin siirtyä neljän Toyotalla viettämänsä vuoden jälkeen ensi kaudeksi Hyundaille.

Siirto olisi toteutuessaan järisyttävä, muttei niinkään yllättävä.

Münchenissä Andrea-vaimonsa ja 7-vuotiaan Tim-poikansa kanssa asuvalla Ogierilla, 39, olisi ainakin nykyistä rutkasti lyhyempi matka työpaikalle. Hyundain tehdas Alzenaussa on maantietä pitkin alle 400 kilometrin päässä, ja lentäen siivun taittaa vajaassa tunnissa.

Toyotan tehtaalle Jyväskylään on linnuntietä 1 800 kilometriä.

Ja vaikka Ogier tuskin tekee päätöksiään vain rahan perusteella, voisi kuvitella, että siirron toteutuessa korvaus olisi vähintäänkin kohdallaan.

Hyundain kannalta Ogierin pestaamiseen, kovallakin palkalla, on painavat syyt paitsi markkinoinnillisesti myös urheilullisesti.

Tämän ja viime kauden aikana Ogier on osa-aikaisena kuljettajana kerännyt Toyotalle keskimäärin 18 pistettä kilpailua kohden. Kovempi lukema (21) on vain tallikaveri Kalle Rovanperällä, ja esimerkiksi Hyundain tämän kauden ykköskuskin Thierry Neuvillen kohdalla se on 15.

Pohja-aikojakin Ogier on ajanut kisaa kohden keskimäärin (5) toiseksi eniten heti Rovanperän (6) jälkeen.

Juttu jatkuu tilastojen jälkeen.

Kerätyt tallipisteet keskimäärin kisaa kohden 2022–2023:

kuljettaja:talli(t):pistettä:
Kalle RovanperäToyota21
Sébastien OgierToyota18
Ott TänakHyundai/M-Sport16
Thierry NeuvilleHyundai15
Elfyn EvansToyota10

Pohja-ajat 2022–2023:

kuljettaja:talli(t):pohja-ajat yht.:pohja-aikoja kisassa keskimäärin:
Kalle RovanperäToyota1256
Sébastien OgierToyota565
Thierry NeuvilleHyundai603
Ott TänakHyundai/M-Sport612
Elfyn EvansToyota441

Uuteen autoon sopeutuminenkaan ei varsinaisesti ole ollut Ogierille ongelma.

Vuonna 2017 hän ajoi mestariksi heti ensimmäisenä vuotenaan M-Sportilla jäätyään loppuvuodesta 2016 tyhjän päälle, kun päästöskandaalin ryvettämä Volkswagen lopetti yllättäen MM-ralliprojektinsa.

2019 Ogier taisteli loppuun asti mestaruudesta Citroënin ratissa, vaikkei kyseisellä autolla oikeastaan olisi pitänyt ehtiä Toyotan tai Hyundain kyytiin.

2020 Toyotalla Ogier oli taas mestari.

Oikeastaan ainoa epävarmuustekijä mahdollisessa yhteistyössä liittyy Hyundain viimeaikaisiin periaatteisiin. Tallin muita kuljettajia on tänä vuonna ohjeistettu useampaankin kertaan kymmenettä kauttaan Hyundailla ajavan Neuvillen mestaruusmahdollisuuksien maksimoimiseksi.

Jos Hyundai haluaa Ogierin, tallimääräykset on syytä unohtaa, sillä Ogier ei sellaisiin suostu. Tämä tietäisi hyvää myös Esapekka Lapille, jonka autossa puhelin pirisi kesäkuun alussa Sardiniassa ja jonka jatkosopimuksen pitäisi tämän kauden näytöillä olla selviö.

LUE MYÖS: Kommentti: Esapekka Lappia pompotellaan täysin turhaan – Hyundain tallimääräyksistä nousee esiin kiusallinen kysymys

LUE MYÖS: Villi huhu pyörii Sebastien Ogierin ympärillä – Hyundai-leiristä varovaisia kommentteja: "Se voisi olla jollekin sääli"

Koko MM-sarjaa ajatellen Ogierin kaltaisen kuljettajan siirtyminen tallista toiseen tuo aina lisää mielenkiintoa.

Lisäksi se avaisi Ott Tänakille tien takaisin Toyotalle, talliin, jonka hän jätti kohujen saattelemana heti maailmanmestaruutensa jälkeen kauden 2019 päätteeksi.

Vuosi sitten Hyundain hylänneellä virolaisella oli vain yksi mahdollinen osoite, kuten Jari-Matti Latvalan lausunnot jo hyvissä ajoin osoittivat. Toyota ei tuolloin ehkä halunnut mutta ei myöskään voinut hankkia Tänakia.

– Jos ottaisimme Ottin, tuhoaisimme tietyllä tapaa tämän lajin, koska samassa tiimissä olisi kolme maailmanmestaria, Latvala sanoi.

Ogierin lähtiessä tilanne olisi toinen.

Varmaa nimittäin on, ettei Tänak tai kukaan muukaan ykköskategorian kuljettaja halua enää ensi kaudella ajaa M-Sportilla. Jäljelle jää kuudesta kahdeksaan Toyotaa ja Hyundaita, joihin Rovanperä, Ogier, Tänak, Neuville, Lappi ja Elfyn Evans toki mahtuvat mainiosti.

Mutta kuka heistä istuu missäkin?

Sitä sopii jännittää.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Uuno Turhapuro sen sanoi – tämän vuoksi Sami Pajari korvaa Takamoto KatsutanMörkö nimeltä Rovanperä väistyi – MM-rallissa uskomattoman tilaston tehtailleet tähdet saivat nyt uuden ongelmanJari-Matti Latvalan maalailuille täystyrmäys – "Nyt pitäisi ymmärtää realiteetit"Kommentti: Esapekka Lappi sai Hyundailta sen, mitä ansaitsi – yksi iso este seisoo toistuvasti menestyshaaveiden tielläOtt Tänakilta kova paljastus Hyundai-siirron taustoista – "Tämä oli yksi niistä syistä"Kommentti: Tänak pyyhki Rovanperällä loppukaudesta lattiaa, Loeb saattoi tallikaverinsa naurunalaiseksi – sinivalkoinen MM-rallikausi oli tarinoita täynnä
MM-ralliSebastien OgierToyotaHyundaiRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 18:53
    Juha Kankkunen

    Juha Kankkunen on kovilla: "Ehkä liikaakin vanhalle sydämelle"

  • 18:28
    Adrien Fourmaux

    Rangaistus: MM-rallin kärkimies putoaa monta sijaa – valtava käänne ajopäivän päätteeksi

  • 16:11
    Martins Sesks

    Rallipäivä päättyi täyteen tivoliin: Kalle Rovanperä nousi – valtava määrä kuskeja ongelmissa

  • 15:23
    Sami Pajari

    Sami Pajari: Jättipettymys MM-rallissa

  • 10:40
    Toyota

    Jäätävää draamaa! Kammottava takaisku MM-rallin kärkimiehelle