Kommentti: Esapekka Lappia pompotellaan täysin turhaan – Hyundain tallimääräyksistä nousee esiin kiusallinen kysymys

Esapekka Lappi joutui myöntämään ikävän tosiasian – "Ei tarvitse voitosta ajaa" 1:12
Esapekka Lappi joutui myöntämään ikävän tosiasian – "Ei tarvitse voitosta ajaa"

Hyundai on päättänyt ottaa rallin MM-taistelussa kaikki keinot käyttöönsä. Kauden ollessa jo lähes puolivälissä sopii hyvin kysyä, onko siinä loppujen lopuksi mitään järkeä, pohtii MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Sen, että moottoriurheilussa annetaan tallimääräyksiä, ei pitäisi enää yllättää ketään. Se, että niitä antaa Hyundain rallitalli, menee yllättävyydessään samaan kategoriaan.

Eikä siinä mitään.

Ex-tallipällikkö Andrea Adamo osoitti omalla valtakaudellaan olevansa valmis likimain kaikkeen mahdolliseen omiensa tuloksen maksimoimiseksi. F1-maailmasta rallivarikolle loikannut Cyril Abiteboul on lyhyessä ajassa osoittanut olevansa samasta puusta veistetty.

Helmikuussa Ruotsissa upeaa kisaa ajanut osa-aikakuski Craig Breen otti päätöspätkän alla nöyrästi kymmenen sekunnin aikasakon, jolla Thierry Neuville nostettiin hänen edellen toiseksi. Viimeisellä ek:lla Neuville sortui kuitenkin ajovirheeseen ja tästä tietämätön Breen nousi vahingossa hänen edelleen.

Toukokuussa Portugalissa Esapekka Lappi oli lauantain neljällä ensimmäisellä erikoiskokeella tallinsa nopein kuljettaja, mutta sitten tapahtui jotain. Vauhti katosi päivän kolmanneksi viimeisellä pätkällä täysin, ja Neuville nousi Lapin edelle kolmanneksi.  Lapin eleistä oli asiasta kysyttäessä luettavissa, minkälaisia viestejä auton numero neljä ja Hyundain huoltopilttuun välillä oli vaihdettu.

Rallin päätöspäivänä Hyundain oli vielä tarkoitus junailla Neuville tallin toisen osa-aikakuskin Dani Sordon edelle toiseksi, mutta tälle ei ollut lopulta tarvetta, kun tekninen vika pudotti Neuvillen sunnuntaina viidenneksi.

Lauantaina Sardiniassa Neuville nousi päivän toiseksi viimeisellä ek:lla suoraan kolmossijalta kärkeen, kun hänen jälkeensä pätkälle startannut, rallia 13 erikoiskokeen jälkeen johtanut Toyotan Sébastien Ogier ajoi ulos.

Ogierin perässä tullut Lappi ehti saada ulosajosta tiedon ennen omaa lähtöaikaansa eikä edes yrittänyt ajaa kilpaa Neuvillea vastaan. Kisan maaliin ajettiin sunnuntaina kiltisti Neuvillen johdolla sijoilla yksi ja kaksi.

Abiteboul ei ole arkaillut alkukauden aikana sanoa ääneen sitä, että tallin ykköstavoite tänä vuonna on Neuvillen ajattaminen maailmanmestariksi. Edellä mainittujen tapausten kautta asia käy toki hyvin selväksi ilman sanojakin.

Iso ja Hyundain kannalta vähän kiusallinenkin kysymys on kuitenkin se, miten vahvoissa kantimissa heidän tavoitteensa on, jos Neuville on jo kuudessa ensimmäisessä osakilpailussa tarvinnut kolmesti – tai kolme ja puoli kertaa, jos Portugalissa suunnitteilla ollut Sordon ohi päästäminen lasketaan mukaan – tallikaverinsa apua.

Toki vaikka suunnitelmat menivät ensimmäisillä kerroilla pahasti vihkoon, Sardiniassa nähtiin, että harjoitus voi tehdä mestarin. Neuvillen tapauksessa uskaltaa silti jo sanoa, että tallimääräys ei.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat