Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kommentti: Tänak pyyhki Rovanperällä loppukaudesta lattiaa, Loeb saattoi tallikaverinsa naurunalaiseksi – sinivalkoinen MM-rallikausi oli tarinoita täynnä

IMAGO/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 13.11.2022 12:33
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MM-rallikausi 2022 palautti Suomen maailmanmestaruuskantaan, kun Kalle Rovanperä jyräsi kaikkien aikojen nuorimmaksi mestariksi. Toyltalle kyseessä oli jo neljäs peräkkäinen kuljettajien maailmanmestaruus, ja valmistajissakin titteli oli toinen peräkkäinen. MM-rallivaltikka on tukevasti Toyotan käsissä, mutta jo ensi vuosi kaiken muuttaa voi, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

LUE MYÖS: Ott Tänakilla oli kauden viimeisen ek:n maalissa mielessään vain yksi kysymys Toyota-kuljettajista – sivuutti Hyundain täysin

LUE MYÖS: Kovaa tekstiä! Sébastien Ogier heitti Pirellin bussin alle vielä kauden päätteeksi

Alkukaudesta jopa musertavalta vaikuttaneen Toyota-ylivoiman siemen oli kylvetty jo paljon ennen kauden alkua. Hyundain Rally1-projektin viivästyminen tarjosi Toyotalle tuntuvan etumatkan, jonka Suomessa päämajaansa pitävä talli myös käytti hyväkseen.

Ilman Kalle Rovanperää kaikki olisi todennäköisesti ollut kuitenkin toisin.

Vasta kolmannen kautensa MM-sarjan pääluokassa ajanut Rovanperä otti uusien Rally1-autojen metkut haltuun nopeammin ja paremmin kuin suurimpana ennakkosuosikkina kauteen lähtenyt Elfyn Evans. Kävi juuri niin kuin monet asiantuntijat povasivat heti pian sen jälkeen, kun FIA oli nuijinut läpi nykyautojen tekniset suuntaviivat maaliskuussa 2020.

Useamman vuoden R5-autoilla ajanut Rovanperä tiesi muita paremmin, mitä tuleman pitää, ja nuorena, verrattain kokemattomana kuljettajana hänellä ei ollut tässä tapauksessa kokemuksen tuomaa rasitetta.

– Pitää saada tunne autoon ja mennä auton ehdoilla. Vaikka tuntee, että joku mutka on menty aiemmin kaasu pohjassa, jos auto ei pysy tiessä, ei voi mennä enää kaasu pohjassa. Ei voi mennä muistikuvan varassa, Jari-Matti Latvala maalaili MTV Urheilulle huhtikuussa 2020.

– Kuljettajalla on oma identiteettinsä. Ei sitä pysty täysin muuttamaan, mutta sopeutumaan pystyy kyllä. Sopeutuminen on kaikkein tärkein asia.

Rovanperä sopeutui sen verran hyvin, että hänen suhteellinen mestaruusmarginaalinsa – 50 pistettä eli 20 prosenttia omasta pistesaaliista – oli suurempi kuin kenenkään toisen mestarin nykyisen pistejärjestelmän (2017–2022) aikana.

Evansia kävi useampaan otteeseen jopa sääliksi. Hänen kohdallaan sorruttiin ennen kauden alkua vanhanaikaiseen: rallissa, ja urheilussa ylipäätään, ei voi koskaan luottaa etukäteen siihen, että hyvän nykytilanteen anisiosta ensi vuonnakin on mahdollisuus.

Evans tuskin olisi voinut Rovanperälle mitään muutenkaan, mutta hänet myös tuhottiin henkisesti heti alkukaudesta. Tämä tapahtui juuri niissä kolmessa kisassa, joissa Rovanperä nousi peräkkäisillä voitoillaan historiankirjoihin.

Ruotsissa Evans veti lauantai-illan viimeisellä pätkällä Uumajan ralliareenalla lamput pimeäksi taistellessaan voitosta Rovanperän kanssa. Sunnuntaina Evans ajoi ulos ja keskeytti. Kroatiassa kaikki meni heti avaus-ek:lla tulleeseen rengasrikkoon, ja Portugalissa Rovanperä käänsi voittotaistelun itselleen vaikeissa olosuhteissa lauantaina iltapäivällä.

Evansin surkean kauden kruunasi sunnuntaiaamun pettymys Japanissa, ja kahden seuraavan kuukauden aikana saakin tapahtua ihmeitä, että auton numero 33 kuljettajaa olisi syytä pitää ensi kaudella mestarikandidaattina.

Tänakilta jäätävät jäähyväiset

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla Toyota vei kuudessa ensimmäisessä osakilpailussa tallipisteet 62 pisteen erolla Hyundaihin. Vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ajetuissa seitsemässä MM-rallissa ero oli vain 8 pistettä.

Kun tarkasteluun otetaan kuljettajien pisteet, asetelma tallien välillä kääntyi loppukauden aikana täysin päälaelleen.

MM-pisteiden jakauma alku- ja loppukauden välillä:

kuljettaja:kisat 1-6:kisat 7-13:yhteensä:

Kalle Rovanperä

145

110

255

Ott Tänak

62

143

205

Thierry Neuville

80

113

193

talli:kisat 1-6:kisat 7-13:yhteensä:

Toyota

246

279

525

Hyundai

184

Rovanperä murskasi MM-pisteissä toiseksi sijoittuneen Tänakin kuudessa ensimmäisessä kisassa 83 pisteellä ja Neuvillenkin 65:llä. Kauden seitsemässä viimeisessä kilpailussa eniten pisteitä keräsi kuitenkin Tänak – 33 enemmän kuin Rovanperä. Neuville kiilasi kakkoseksi 3 pistettä Rovanperää isommalla loppukauden saldolla.

Eikä ilmeisen hyvin sujunut i20 N -auton kehitystyö suinkaan lopu tähän. Joidenkin arvioiden mukaan nyt se vasta alkaa. Yhtä kaikki selvää on, että sunnuntaina Japanissa nähty auto oli hyvin erinäköinen kuin se, joka ilmestyy tammikuussa lähtölavalle Monte Carlossa.

Hyundain tuloskäyrä osoittaa herkullisella tavalla ylöspäin, ja tämän on varmasti pannut merkille myös talliin ensi kaudeksi Toyotalta siirtyvä Esapekka Lappi.

Pappa jaksaa painaa 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Talousvaikeuksien vuoksi viime vuodet rumasti rypeneestä M-Sportista povattiin kauden 2022 mahdollista yllättäjää uudella Pumallaan.

Auton kehitystyöhön oli keskitytty pitkään ja hartaasti, ja kun ykköskuskiksi pestattiin viime vuosina Hyundailla hyviä tuloksia tehnyt Craig Breen, allekirjoittanut voi myöntää vilkuilleensa irlantilaisen mestaruuskertoimia kauden alla sillä silmällä – onneksi vain vilkuilleensa.

Breen oli kauden ylivoimaisesti suurin pettymys.

Periaatteessa on ehkä vähän epäreilua verrata ketään rallikuljettajaa Sébastien Loebiin, mutta koska 9-kertaisella maailmanmestarilla on ikää jo 48 vuotta ja hänen viimeisestä täydestä MM-rallikaudestaan on kulunut jo 10 vuotta, tehdään nyt poikkeus.

Tällä kaudella neljästi kilpaillut, Montessa uransa 80. MM-rallivoiton saavuttanut Loeb ajoi M-Sportille 14 pohja-aikaa. Kaikissa 13 osakilpailussa mukana olleen Breenin saldo oli 8.

Kun nämä lukemat suhteutetaan siihen, montako erikoiskoetta Loeb ja Breen ajoivat kauden aikana läpi, tilanne näyttää Breenin kannalta vieläkin lohduttomammalta: Loeb teki pohjat 30 prosentille ajamistaan pikataipaleista, Breen vain 4 prosentille.

Loeb jäi pohja-ajasta keskimäärin 0,26 sekuntia kilometrillä. Vertailun vuoksi: maailmanmestari Rovanperän lukema on 0,22 ja MM-hopeamitalisti Tänakin 0,25.

Loeb toki valikoi itselleen mieluisia kisoja, joissa hänellä on vieläpä hyvä lähtöpaikka sarjan kärkikuljettajiin verrattuna. Mutta toisin kuin Rovanperä ja Tänak, Loeb istui Rally1-auton ratissa vain hyvin harvakseltaan eikä hän saanut olla mukana autonsa kehitystyössä.

Vertailu Rovanperään ja Tänakiin ei ole tässä tapauksessa edes tärkeintä. Keskeisin pointti on siinä, että jos Loeb jäi ajamillaan 47 erikoiskokeella pohjista keskimäärin 0,26 sekuntia kilometrillä, M-Sportin lukema kauden kaikilla muilla erikoiskokeilla oli 0,57.

Puman ratissa olisi ensi kaudeksi tilausta tekijämiehelle.

Toivotaan, että MM-sarjaa pyörittävän WRC Promoter -yhtiön pomossa Jona Siebelissä olisi sen verran Bernie Ecclestonen vikaa, että hän saisi omalla vaikutusvallallaan ja kontakteillaan junailtua kulisseissa M-Sportille riittävän apupaketin Tänakin hankkimiseksi.

Kaikkein parasta tietysti olisi, kun sellaista ei tarvittaisi ollenkaan.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Uuno Turhapuro sen sanoi – tämän vuoksi Sami Pajari korvaa Takamoto KatsutanJari-Matti Latvalan maalailuille täystyrmäys – "Nyt pitäisi ymmärtää realiteetit"Näkökulma: Kalle Rovanperä ja kumppanit paiskasivat märän rätin haihattelijoiden kasvoille – Toyotan poikkeuksellisessa ilotulituksessa on huolestuttava kaikuMM-rallin tuolileikissä maalaillaan pelottavaa skenaariota – 50-vuotinen lajihistoria tuntee vain yhden ennakkotapauksenKalle Rovanperällä yllättävä valttikortti? Tässä mullistavan MM-rallikauden viisi sykähdyttävää seikkaaKommentti: Sébastien Ogier vei taas kerran mestaruuden – ja hyvä niin: Toyota otti Kalle Rovanperän kanssa tietoisen riskin, joka kostautui vielä tänä vuonna
MM-ralliKalle RovanperäElfyn EvansToyotaOtt TänakThierry NeuvilleHyundai

271

455

Craig Breen
Sebastien Loeb
M-Sport
Kommentti
Ralli
Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • Eilen22:56
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"

  • Eilen22:21
    Toyota

    Toyota teki huimaa MM-rallihistoriaa

  • Eilen21:50
    Sebastien Ogier

    Kommentti: Tämän paremmin sitä ei voi enää tehdä – Sebastien Ogier onnistui uskomattomassa tempussa

  • Eilen20:29
    Ralli

    MM-ralli 2025: MM-pisteet ja tulokset

  • Eilen20:16
    Kalle Rovanperä

    Sebastien Ogier nousi MM-sarjan kärkeen, Kalle Rovanperä menetti asemiaan – MTV seurasi