Työpaikkailmoituksissa vilisee edelleen termejä, jotka eivät varsinaisesti tarkoita mitään. Suurin ongelma kliseissä on konkretian ja kunnianhimon puute, työnantajakuvakonsultti Marja Vesala kuvailee.
Näköalapaikka, etsitään hyvää tyyppiä ja tarjolla ison talon edut – eli mitkä? Mitä työpaikkailmoitusten termeillä oikeasti tarkoitetaan?
– Työpaikkailmoituksissa näkyy usein turvallisuushakuisuus. Halutaan olla kaikille kaikkea, työnhakupalvelu Duunitorin työnantajakuvakonsultti Marja Vesala kuvailee.
Lue myös: Onko burnout nuorten aikuisten vitsaus? Tästä syystä moni uupuu jo ennen työelämää
On toki inhimillistä haluta olla mieliksi monille. Työpaikkailmoituksissa liika turvallisuus on kuitenkin hankaluus, sillä tarkoitus ei ole miellyttää kaikkia, vaan saada aikaan tunnereaktio nimenomaan tietyissä ihmisissä – siis osaajissa, joiden toivotaan kiinnostuvan ja hakevan kyseistä paikkaa.
Vesalan mukaan työpaikkailmoituksissa ontuu usein myös aloitus.
– Yleensä aloitetaan organisaation kuvauksella, vaikka kannattaisi enemmän miettiä hakijan näkökulmaa. Mikä herättäisi kiinnostuksen heti? Myös lopetus on tärkeä: ilmoituksenhan on tarkoitus myydä työpaikka ja innostaa hakemaan. Sillä, millainen fiilis jää, kun on ilmoituksen lukenut, on suuri merkitys, hän kuvaa.