Odotettu valtion energiansäästökampanja pyörähtää käyntiin lokakuussa. Astetta alemmas -kampanja esiteltiin torstaina Turun Eurooppa-foorumissa.
Venäjän hyökkäyssodan seuraukset näkyvät jo suomalaisten arjessa ja lompakossa. Syksyllä alkavan energiansäästökampanjan tarkoitus on kannustaa suomalaisia säästämään energiaa.
Motivan viestintäjohtaja Kati Laakson mukaan kampanja ei vaadi isoja asioita, vaan fiksua energian käyttämistä arjessa. Hän vetoaakin isänmaallisuuteen ja kansalliseen identiteettiin ja sanoo tunnepuolen olevan tärkeässä roolissa.
– Vaikka tämä ei itseä kirpaisisi, on hyvä pitää huolta siitä naapurista, että sähköä riittäisi kaikille tulevalla lämmityskaudella.
Kampanja kannustaa ihmisiä esimerkiksi käymään lyhyemmissä suihkuissa. Laakson mukaan kampanja ei kuitenkaan anna minuuttirajoituksia.
– Jos kotona asuu teini-ikäinen, viiden tai kymmenen minuutin jälkeen voisi koputtaa suihkuhuoneen ovea, että suihku voisi olla tältä erää ohi, Laakso sanoo.
Muita energiansäästövinkkejä on vähentää viihde-elektroniikkaa sekä keventää kaasujalkaa.
– Joskus voi jättää tietokoneen lepäämään ja tarttua kirjaan.
Laakso ehdottaa, että lapsien kanssa voi vaikka rakentaa majan ja lukea kirjaa taskulampun valossa.