Kaija Saariahon kuolemasta uutisoitiin laajasti maailman lehdistössä.
Klassisen musiikin uudistajana pidetty suomalainen säveltäjä Kaija Saariaho kuoli perjantaina 70-vuotiaana. Hänen perheensä mukaan Saariaholla todettiin vuonna 2021 aggressiivinen aivosyöpä, jonka hän oli pitänyt salassa keskittyäkseen työhönsä.
Saariaho oli kansainvälisesti suuresti arvostettu säveltäjä ja hänen poismenonsa noteerattiin ympäri maailmaa. Saariahoa kuvataan taitelijana, jonka sävellykset olivat täynnä poikkeuksellisen voimakkaita tunnetiloja, valoa ja pimeyttä.
– Hän palautti syvän emotionaalisuuden läntiseen taidemusiikkiin, toteaa kapellimestari Esa-Pekka Salonen New York Timesissa.
BBC uutisoi kuinka The Royal House of Operan mukaan Saariaho oli yksi aikansa merkittävimmistä säveltäjistä, ja hänellä oli valtava vaikutus yleisöönsä.
Saariaho asui suuren osan elämästään ulkomailla, mutta aiemmin tänä vuonna Saariaho sanoi BBC Music Mattersin haastattelussa tuntevansa itsensä edelleen hyvin suomalaiseksi.
– En usko, että olen oikeastaan koskaan muuttanut pois Suomesta. Olen yleensä hyvin suorasukainen ja vilpitön. En nauti julkisesta puhumisesta tai riitelystä ja mielestäni ranskalaiset tekevät sitä paljon.
Saariahon varhaisuuteen kuului muun muassa ylistetty viulukonsertto, mutta hänen kansainvälinen läpimurtonsa oli debyyttiooppera L'Amour de loin vuonna 2000. Sen ohjannut Peter Sellars puhui Saariahon musiikin "salaisesta kauneudesta". Saarinen oli ainoa naissäveltäjä, joka on tehnyt New Yorkin Metropolitaniin kaksi oopperaa.
Saariahon viimeinen teos, trumpettikonsertto Hush, valmistui vasta maaliskuun lopussa. Sen kantaesitys on Helsingissä.
Ainutlaatuisten äänimaailmojen galaksi
The New York Times uutisoi Kaija Saariahosta suomalaisena säveltäjänä, joka varttui miesvaltaisessa modernismin maailmassa, täysin oman taiteellisen identiteettinsä ja nousi klassisen nykymusiikin huipulle.

