Näin kävi matkailulle designpääkaupunkivuotena

Turistit ihmettelivät keinutuolien esiinmarssia Esplanadilla viime kesänä. Matkailun nousu loppui designvuodesta huolimatta heinäkuussa.Lehtikuva/Benjamin Suomela
Julkaistu 13.10.2012 15:00

Designpääkaupunkivuoden tavoitteena oli kasvattaa Helsingin seudun matkailua viisi prosenttia. Niihin lukemiin tuskin päästään.

– Matkailu Helsingin seudulle kasvoi reippaasti alkuvuonna, mutta heinäkuussa eurokriisi alkoi selvästi näkyä. Kasvua on tullut elokuuhun mennessä vajaat kaksi prosenttia, joten viiden prosentin tavoite on vaikea tavoite saavuttaa, World Design Capital Helsinki 2012 -projektin johtaja Pekka Timonen kertoo.

Matkailijoiden määrä on vähentynyt nimenomaan eurokriisimaista.

– Japanista, Yhdysvalloista ja Venäjältä turisteja sen sijaan tulee yhä enemmän.

Pekka Timonen.Heikki Saukkomaa/Lehtikuva

6 000 juttua maailman lehdistössä

Mutta kuinka moni turisti edes tietää, että Helsinki on maailman designpääkaupunki?

– Uskon, että aika moni – lehden katugallupissa yksi neljästä, mikä on jo aika paljon. Ei ole oikein mahdollistakaan, että joka ikinen tietäisi siitä, Timonen sanoo.

Timonen painottaa, että vuosi on kuitenkin poikinut valtavasti kansainvälistä julkisuutta.

– Tähän mennessä on jäljitetty yhteensä noin 6 000 designpääkaupunkiin liittyvää juttua aivan kaikista maanosista. Tämän kaltainen julkisuus on aivan poikkeuksellista. Vertailukohtaa ei löydy.

Timonen uskoo, että saatu huomio tukee matkailun kehitystä Suomessa myös jatkossa.

– Ei se tietenkään niin mene, että joku lukee lehdestä jutun ja varaa heti seuraavana päivänä lipun Suomeen. Mutta kyllä tämä maa- ja Helsinki-kuvaan vaikuttaa.

Studio55.fi/Piia Simola

"Tavallinen suomalainen ei tajua Helsinki Design Capitalista hölynpölyä"

"Designpääkaupunki epäonnistunut – Jos jonkinlaisia pomppulinnoja ja ilmapalloja"

Kriitikko lähetyksessä: Designpääkaupunkivuoden miljoonat valuivat sisäpiirin palkkoihin

Tälläkin alalla ruotsalaiset päihittävät suomalaiset – Tässä syy!

Asiantuntija tyrmää "designin" – Villiintynyt ja lisähintaa tuova käsite

Asiantuntija tylynä: Tämä on pielessä suomalaisessa muotoilussa

Yllättävä ehdotus – Tämä ammattiryhmä voisi pelastaa suomalaisen muotoilun?

Suomessa ei valmisteta luksusta – Tässä syy

Kriitikko napauttaa: Tällaista on hyvä muotoilu

Tiesitkö? Tämän takia villiinnyt retrosta

Kultaisia niittejä ja vibraattoreita – Nämä törkeän kalliit esineet ovat vain rikkaille!

Tuoreimmat aiheesta

Studio55