Mustakari: Uusi formulasarja toteutuu

John Howett, Flavio Briatore ja Christian Horner (Kuva: Mark Thompson/Getty Images)
John Howett, Flavio Briatore ja Christian Horner (Kuva: Mark Thompson/Getty Images)
Julkaistu 19.06.2009 11:44(Päivitetty 19.06.2009 11:48)

Formula ykkösten jakautuminen kahteen sarjaan on väistämätöntä, MTV3:n F1-asiantuntija Erkki Mustakari uskoo.

F1-tallien yhdistyksen FOTA:n kahdeksan jäsentallia päättivät myöhään torstaina jättää Kansainvälisen autoliiton FIA:n F1-sarjan kuluvan kauden päätteeksi. Uutta sarjaa lähtevät rakentamaan BMW-Sauber, Brawn, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Toro Rosso ja Toyota.

- Tallit eivät jaksa enää "soutaa ja huopaa" tässä asiassa ja Kansainvälinen autoliitto FIA puolestaan ilmoittaa lauantaina, mitkä tallit ajavat MM-sarjassa. Tämä on megaluokan arvovaltatappio FIA:n puheenjohtaja Max Mosleylle ja suuri taloudellinen tappio formula ykkösten kaupallisia oikeuksia hallinnoivalle Bernie Ecclestonelle, Mustakari totesi.

Mustakarin mielestä kiistan taustalla on paljon muutakin kuin Kansainvälisen autoliiton FIA:n ajama kulukatto. Formula ykkösten autonvalmistajat ovat pitkään halunneet lisää vaikutusvaltaa rata-autoilun kuninkuusluokan asioihin.

- Luulen, että tässä on enemmänkin kysymys valtapelistä. Tallien mielestä ei ole oikein, että tällaista sarjaa johtaa periaatteessa yksi mies Kansainvälisessä autoliitossa. Tallit ovat maininneet useampaan otteeseen, että sarjan hallintaan täytyy saada muutos. Talleja ei miellytä ollenkaan se tapa, jolla kokonaisuutta on hallittu. Pisteenä i:n päälle oli se, että Mosley ei riittävän aikaisessa vaiheessa taipunut miettimistään sääntömuutoksista ja kulukaton määrästä. Jos hän olisi taipunut siihen esimerkiksi Monacon GP:n aikoihin, tilanne olisi voinut olla toinen, Mustakari arvioi.

Kilpaileva sarja olisi tarkoitus saada pystyyn jo ensi kaudeksi.

- Uuden sarjan perustaminen ei ole läheskään niin monimutkainen asia, kuin mitä FIA ja Bernie Ecclestone tulevat sanomaan, vaikka siinä onkin kymmeniä ja satoja yksityiskohtia. Halukkaita kilpailujärjestäjiä ja ratoja on ihan riittävästi. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä uuden sarjan kalenteriin mahtuvat sekä Indianapolis että Montreal tai ainakin jokin paikka Yhdysvalloista. Siihen mahtuu Monaco, joka on ilmoittanut että he ovat mukana järjestämässä kilpailua vain siinä tapauksessa, että Ferrari on mukana. Ne ovat sellaisia merkittäviä tukipilareita. Lisäksi on iso joukko ratoja Euroopassa ja Aasiassa. Esimerkiksi Fuji, joka on luopumassa formula ykkösistä, on varmasti mielellään tulossa takaisin jos ehdot ovat sopivat, Mustakari uskoo.

Hänen mukaansa Kansainvälisellä autoliitolla ei ole mitään mahdollisuutta estää kilpailevan sarjan järjestämistä.

- FIA voi estää kilpailemisen ainoastaan niillä radoilla, jotka ovat tehneet sopimuksen Ecclestonen kanssa. Jos FIA haluaa olla hankala, se voi tietysti sanoa, ettei uuden sarjan radoilla ajeta mitään muitakaan FIA:n alaisia kilpailuja. Sitä kautta radat joutuvat punnitsemaan, miten arvokasta niille on tehdä kerran vuodessa kunnon tili. Toisaalta jos FOTA:n tallit päättävät, että testaaminen on jossain määrin sallittua, se olisi taas näille radoille arvokasta lisätuloa, Mustakari totesi.