Japanin osakilpailussa, Suzukan haastavalla radalla, on ratkaistu kuljettajien maailmanmestaruus 10 kertaa viimeisten 21 vuoden aikana. Sunnuntaina ajettu kilpailu ratkaisi mestaruuden 11. kerran, vaikka teoriassa Ferrarin Michael Schumacherilla on kahden viikon kuluttua vielä pienen pieni mahdollisuus kauden päättävässä Brasilian osakilpailussa.
Renaultin Fernando Alonso ajoi erinomaisen kilpailun, vaikka 35 kisakierroksen jälkeen näytti siltä, että voiton ottaa Schumacher ja Alonso joutuu tyytymään toiseen sijaan. Schumacherin Ferrarin V8-moottori kuitenkin petti kierrosta myöhemmin ja Alonso sai ajaa selvällä erolla voittajaksi siirtyen samalla kuljettajien sarjassa turvalliseen 10 pisteen johtoasemaan.
Schumin edellisestä moottoririkosta kerkesi vierähtämään kuusi pitkää vuotta ja näiden vuosien aikana olemme saaneet ihailla sitä uskomatonta luotettavuutta, mikä hänellä ja Ferrarilla on moottorien kestävyyden kanssa ollut. Kyllä tässä vuosien saatossa Ferrarinkin moottorit ovat pettäneet, milloin missäkin ja milloin kenenkin kuljettajan kohdalla, mutta kisoissa Schumacher on niiltä välttynyt uskomattoman pitkään.
Vaikka maailmanmestaruus ei teoriassa ole vielä selvä, niin kauden päättävässä Brasilian osakilpailussa Alonso tarvitsee vain yhden pisteen (8. sija) viedäkseen maailmanmestaruuden jo toistamiseen. Siksi jopa Michael Schumacher oli valmis toteamaan, että kuljettajien maailmanmestaruustaistelu on nyt ratkennut. Sen sijaan valmistajien sarjan kamppailussa Ferrarilla on vielä pieni mahdollisuus nousta ykköseksi. Renault johtaa sitä yhdeksällä pisteellä ja kun kaksoisvoitosta voi napata 18 pistettä, mahdollisuus on olemassa. Toki sekin edellyttää Renaultilta aikamoista epäonnistumista.
Ennen Suzukan radalla ajettua kilpailua suurin pohdinnan kohde oli se, kumman kärkitallin renkaat toimivat paremmin. Niiden uskottiin ratkaisevan tämän kauden maailmanmestaruuden. Harva puhui ääneen moottoreista ja niiden kestävyydestä. Poikkeuksellisen harvinainen konerikko kuitenkin merkitsi sitä, että loistavan loppukauden ajanut Ferrarin Michael Schumacher ei pääse eläkkeelle kahdeksankertaisena maailmanmestarina. Tai pääseekö sittenkin?
Teksti: Erkki Mustakari 8.10.2006
(MTV3)