Ministeriö ylistää ruuhkamaksuja - yritykset eivät

Ruuhkamaksujen käyttöönotto toisi mukanaan vain positiivisia vaikutuksia, todetaan liikenne- ja viestintäministeriön tuoreessa selvityksessä. Ruuhkat vähenisivät, liikenteen haitalliset päästöt vähenisivät, joukkoliikennettä käytettäisiin nykyistä enemmän, maankäyttö kaupunkiseudulla tiivistyisi ja lisäksi valtio tienaisi sievoisen summan rahaa vuosittain. Ruuhkamaksun nettotulot olisivat vaihtoehdosta riippuen 109-173 miljoonaa euroa vuodessa.

- Nyt varmasti jossain ajatellaan, että noin hyvät tulokset - nyt ne siellä ministeriössä yrittävät väkisin nähdä vain hyviä puolia. Tämä ei ollut tarkoitus. Ministeriö on yrittänyt katsoa asiaa mahdollisimman neutraalisti, sanoi liikenneneuvos Tuomo Suvanto liikenne- ja viestintäministeriöstä selvityksen julkaisutilaisuudessa.

Yrittäjät eivät usko ruuhkiin

Löytyy selvityksestä sentään joitakin negatiivisiakin puolia.

Ministeriö kysyi mielipiteitä ruuhkamaksusta yrittäjiltä, joista noin tuhat vastasi. Mielipide oli tyrmäävä; yli puolet yrittäjistä ei ole halukas maksamaan minkäänlaista ruuhkamaksua. Yrittäjät eivät usko, että ruuhkat pääkaupunkiseudulla erityisesti pahenisivat - vain joka kymmenes yrittäjä uskoi ruuhkien lisääntyvän. Yrittäjät sen sijaan epäilivät, että joidenkin ruuhkamaksumallien käyttöönotto aiheuttaisi ruuhkia.

Yrittäjät uskovat, että ruuhkat pystytään estämään tieliikenneinvestoinneilla ja joukkoliikenteen kehittämisellä.

Ministeriön mukaan kaikki muut keinot näyttävät mitättömiltä ruuhkamaksuihin verrattuna ja liikenteen hinnoittelu on syytä ottaa harkintaan.

Yrittäjien negatiivinen suhtautuminen ruuhkamaksuihin otetaan ministeriössä vakavasti. Ministeri kehottaa yrityksiä ajattelemaan myös ruuhkamaksun positiivisia puolia.

- Esimerkiksi juuri pahimpina ruuhka-aikoina ruuhkamaksut tarkoittaisivat, että yritysten elintärkeät kuljetukset pystyisivät kulkemaan nopeammin, liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) sanoo.

Ruuhkamaksut olisivat verovähennyskelpoisia.

Käytössä aikaisintaan 2010-luvun puolivälissä

Helsingin seudun ruuhkamaksuselvitys lähtee nyt lausuntokierrokselle. Sen toivotaan herättävän laajaa yhteiskunnallista keskustelua.

- Tästä selvityksestä eri ruuhkamaksumallien keskinäinen paremmuus ei selviä. On tärkeää, että poliittisia päätöksiä tehdään, sanoo Juhani Tervala, ruuhkamaksuselvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja.

Lausuntokierroksen jälkeen, lokakuussa, selvitystä käsitellään ministeripoliittisessa työryhmässä ja hallituksessa. Jos päätökset ruuhkamaksun puolesta tehtäisiin nopeimmalla mahdollisella aikataululla, ruuhkamaksut voisivat olla käytössä muutaman vuoden sisällä.

Valitusta mallista riippuen aikataulu saattaa vielä tästäkin venyä.

- Jos tähän liikenteen hinnoitteluun lähdetään, ei pitäisi ottaa enää lippu-lappu-systeemiä käyttöön. Pitäisi ottaa käyttöön moderneja keinoja ja silloin voi olla, että sellaisia järjestelmiä ei ole ihan suoraan sovellettavissa tänne Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle, ministeri Vehviläinen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat