Miksi Lewis Hamilton ja Charles Leclerc hylättiin? F1-kohutapauksessa häkellyttäviä piirteitä

Tulosruutu: Max Verstappen taas ykkönen

Formula ykkösissä nähtiin kuohuttava käänne, kun sunnuntain Yhdysvaltojen Austinin GP:ssä toiseksi ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton ja kuudenneksi tullut Ferrarin Charles Leclerc hylättiin kilpailun jälkeen tehtyjen tarkastusten myötä. Koko tapauksen taustalla on vaivaisen yhden millimetrin sääntö.

Muutama tunti kilpailun jälkeen kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomaristo ilmoitti, että Mercedes ja Ferrari rikkoivat lajin sääntöpykälää 3.5.9.

– Auton pohjassa olevan (puu)lankun pitää olla kohtisuoraan mitattuna 10 millimetriä (+0,2 mm -heitto laskettuna) ja sen tulee olla uutena täysin yhtenäinen, sääntöpykälässä selitetään.

– (Kilpailun jälkeen) lankun pitää olla paksuudeltaan vähintään 9 millimetriä. Tämän kohdan noudattamista tarkistellaan määrätyillä toimenpiteillä, sääntö jatkuu.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n delegaatio tekee jokaisen kilpailun jälkeen laajoja laillisuustarkistuksia, joihin valitaan aina neljä kisassa mukana ollutta autoa. Sunnuntain Yhdysvaltojen GP:n jälkeen FIA:n delegaatio tarkisti kisan voittaneen Red Bullin Max Verstappenin, Mercedeksen Lewis Hamiltonin, McLarenin Lando Norriksen sekä Ferrarin Charles Leclercin autot.

Esille noussut puulankku otettiin käyttöön sen jälkeen, kun Ayrton Senna ja Roland Ratzenberger menettivät henkensä Italian Imolan vuoden 1994 kisaviikonlopun aikana. Kyseisellä puulankulla pyritään hillitsemään F1-autojen maaefektivaikutusta. Lankun kulumisen valvonnalla varmistetaan se, etteivät tallit laske autojaan liian alas, mikä voi aiheuttaa yllättäviä turvallisuusuhkia.

Ajan puute

Sunnuntain hylkäyspäätös on kiistanalainen siksi, koska Hamilton ja Leclerc eivät varmuudella hyötyneet autojensa sääntöjenvastaisuudesta.

– Teorian tasolla alhaisempi ajokorkeus johtaa siihen, että auton pohjasta tulee enemmän pitoa. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että jos auto lähtee ”pohjaamaan” liikaa pomppuisalla radalla. Tämä taas voi aiheuttaa negatiivisia efektejä. Hyötyyn ei ole mitään vedenselvää vastausta, The Racen Edd Straw kirjoittaa. 

Straw huomioi myös sen, että F1-tallit ovat yleensä hyvin tarkkoja lankun kulumisesta, koska liiallinen hioutuminen tarkoittaa käytännössä joka kerta hylkäystä.

Mercedes ja Ferrari vetosivat siihen, ettei heille jäänyt ”tarpeeksi aikaa” asian tarkastukseen Yhdysvaltojen sprinttiviikonlopun aikana.

F1-tallit saavat vaihtaa kyseisen puulankun vielä ennen aika-ajojen alkua. Tämän jälkeen autoihin ei saa tehdä enää ”merkittäviä suorituskykyyn vaikuttavia” muutoksia.

Sprinttiviikonloppuina autot sinetöidään eli viedään niin sanotulle ”parc ferme” -alueelle jo perjantain aika-ajon yhteydessä. Tämän jälkeen ohjelmassa on vielä lauantaina ajettava sprintin aika-ajo, sprinttikilpailu sekä sunnuntaina käytävä kokomittainen osakilpailu.

Tapaus jättää huomattavan epäilyksen siemenen kylvämään. Eri F1-medioissa on ehditty spekuloida jo sillä, että jokin talli olisi ”vasikoinut” Mercedeksestä tai Ferrarista kansainväliselle autoliitolle FIA:lle, sillä FIA ei tarkista automaattisesti autojen pohjalevyjä kilpailujen jälkeen. FIA tekee erinäköisiä laillisuustarkistuksia, jotka kuitenkin eroavat toisistaan kisaviikonloppujen välillä.

Mercedeksen Lewis Hamilton oli sunnuntain kisassa toinen, jääden vain parin sekunnin päähän kilpailun voittaneesta Red Bullin Max Verstappenista. Ferrarin Charles Leclerc ajoi maaliin kuudentena.

Hamiltonin ja Leclercin hylkäyksen myötä Williamsin Alex Albon ja Logan Sargeant nousivat pisteille. Albon oli lopulta yhdeksäs ja Sargeant kymmenes. Sargeant nappasi samalla uransa ensimmäisen MM-pisteen.

Alfa Romeon suomalaiskuski Valtteri Bottas nousi hylkäysten myötä lopputuloksissa sijalle 12.

Lue myös:

    Uusimmat