Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
xpbimages.com

Mercedes-pomo Toto Wolff antoi kollegoilleen kylmää kyytiä: laukoi kovaa tekstiä kohua herättäneistä uudistuksista – "Kun lippu heilahtaa, paskanjauhanta päättyy"

Julkaistu 24.05.2020 11:38
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-tallit päättivät perjantaina järjestetyssä puhelinkokouksessa kulukatosta, joka astuu voimaan ensi kaudella. Tapa, jolla asiaa vietiin eteenpäin, ei miellyttänyt Mercedes-pomo Toto Wolffia.

LUE MYÖS: Tämä kuva Kimi Räikkösestä varasti huomion ja sai Mercedeksen reagoimaan – ”Varovaisesti, näin ne huhut alkavat”

Kulukatto on ensi kaudella 145 miljoonaa, sitä seuraavalla 140, ja vuosiksi 2023–2025 se laskee 135 miljoonaan dollariin.

Vaikka näihin summiin ei sisälly kaikki F1-tallin pyörittämiseen liittyvät kustannukset – esimerkiksi kuljettajien palkat – päätös rajoittaa varsinkin suurimpien tallien toimintaa kovalla kädellä; Mercedeksen ja Ferrarin budjetit huitelevat nykyään jopa 400 miljoonassa dollarissa.

Kulukattoasiaa valmisteltiin hyvin kaksijakoisissa tunnelmissa, sillä tallit olivat jakautuneet siihen liittyen eri leireihin. Pienet ja keskikastin tallit puhuivat julkisuudessa jopa 100 miljoonan kulukatosta, sillä jos mittavia uudistuksia ei tehtäisi, koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne voisi johtaa useammankin tallin kaatumiseen. Vastaavasti Red Bull ja Ferrari olivat jyrkästi liian suuria muutoksia vastaan, sillä ne voisivat johtaa heidän osaltaan laajamittaisiin irtisanomisiin – ja siihen, että isot tallit menettäisivät rahan tuoman kilpailuedun.

Viime vuosia dominoinut Mercedes oli asiassa hämmästyttävän hiljaa. Wolffin mukaan Mercedes valitsi tämän linjan tietoisesti.

– Olen ollut tässä lajissa mukana vuodesta 2009, enkä ole koskaan nähnyt näin paljon opportunismia ja manipulointia. Tässä lajissa on sellaisia puolia, jotka kyseenalaistan, ja toisinaan lajista itsestän tulee pelkkää taustamusiikkia sen sijaan, että se olisi kaiken keskipisteessä, Wolff sanoi ESPN:n haastattelussa.

– Olen oppinut paljon tietyistä ihmisistä, ja vaikka tiedän hyvin, että tämä on todella poliittinen ympäristö ja kaikki yrittävät vain saavuttaa hyötyä itselleen, sanoisin, että viimeiset kuusi kuukautta ovat olleet poliittisinta aikaa minun F1-urallani.

LUE MYÖS: Sebastian Vettel voi maksaa pelkällä olemassaolollaan Lewis Hamiltonille monta miljonaa – ex-kuski muistuttaa sopimusneuvotteluiden dynamiikasta: "He eivät ole mitään hyväntekijöitä"

Wolffin mukaan jotkut osapuolet ovat suorastaan tuputtaneet näkemyksiään julkisuuteen. Toisaalta Wolff myöntää, että asiaan on saattanut vaikuttaa se, että kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän lukittautuneina omiin koteihinsa, eikä normaali kanssakäyminen ole näin ollut mahdollista.

– Tietyllä tavalla se on ollut hyväkin asia, koska minun ei ole tarvinnut olla tekemisissä tiettyjen ihmisten kanssa. Mutta toisaalta on ollut nähtävissä, että joillakin ihmisillä on ollut tarvetta käydä keskustelua median kautta.

Kuusi tuplamestaruutta peräjälkeen voittanut itävaltalainen on dramaattisista muutoksista huolimatta kaikkea muuta kuin huolissaan; ratkaisevaa ei sittenkään ole raha vaan osaaminen.

– Loppujen lopuksi kaikki tämä on merkityksetöntä. Rakastamme tätä lajia siksi, että siinä on pohjimmiltaan kyse suorituksista. Kun lippu heilahtaa, paskanjauhanta päättyy. Ja se päättyy hyvin pian, jolloin kaikista näistä haastatteluista ja mielipiteistä tulee merkityksettömiä.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen mystiset ongelmat alkoivat tehtaalla tapahtuneiden muutosten jälkeen – Toto Wolff kiistää asioiden yhteyden: "Ei tapahdu yhdessä yössä"F1-tallien välillä eripuraa lajin tulevaisuudesta – Toto Wolff kritisoi kollegoitaan: "Tulevat kameran eteen mielistelemään"Asiantuntijan synkkä arvio: F1-sarjan historiallinen uudistus on Ferrarin painajainen – Kimi Räikkösen talli täysin toisessa tilanteessaRoss Brawn laukoo tiukkaa tekstiä F1-piirejä repivään erimielisyyteen liittyen: "Nykypäivänä ei ole ainuttakaan sellaista tallia"F1-pomo heitti ilmoille ehdotuksen, joka ei taatusti miellytä kaikkia: tarkoituksena pelastaa pienet tallit – "Meidän täytyy ajatella uudella tavalla"F1-varikolle pesiytynyt vakava ongelma, josta juuri kukaan ei ole uskaltanut puhua: Williamsin ex-työntekijä harkitsi itsemurhaa GP-viikonloppuna – "Olin pelkkä haamu"
F1Toto WolffMercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa