Mercedes haluaa välttää "verilöylyn" – Austinin F1-radan kunto huolettaa kisan alla

Austinin radalle ennen Yhdysvaltain F1-kisaviikonloppua tehdyt muutokset eivät ole poistaneet kaikkia epätasaisuuksia asfaltin pinnasta. Kuskit saavat ajaa sunnuntai-illan kisassa kieli keskellä suuta, jotta eivät rikkoisia autojaan.

Viimeksi syksyllä 2019 USA:n GP:n näyttämönä toimineen Austinin radan epätasaisuus nousi jälleen puheenaiheeksi, kun lokakuun alussa ajetun MotoGP-viikonlopun aikana nähtiin useita vaaratilanteita.

Vaikka F1-autoissa kuljettajat eivät ole vastaavassa vaarassa kuin suojattomat moottoripyöräilijät, isot töyssyt saattavat tehdä pahaa jälkeä huipputeknisten autojen aerodynaamisille ominaisuuksille tai sen herkille laitteille.

Radalle tehtiin korjaustöitä peräti viiteen mutkaan, mutta kaikkia monttuja ei saatu siloitettua näin lyhyellä varoitusajalla. Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kertoo, että tiimi teki autoonsa muutoksia ennen lauantain aika-ajoja pomppuihin varautumiseksi.

– Auto ”pohjasi” aika rankasti, ja se hajottaa autoa. Teimme joitain lieventäviä toimenpiteitä, jotta emme rikkoisi sitä tai aiheutti sille niin pahaa verilöylyä, ja selviäisimme kisasta, Wolff kommentoi.

Samaan aikaan, kun talli tarvitsisi Austinin radan pitkälle pääsuoralle mahdollisimman pientä maavaraa parhaan aerodynaamisen edun saavuttamiseksi, sen täytyykin miettiä, miten ehkäistä pohjalevyyn tulevat tällit. Tämä ei tapahdu ilmaiseksi.

– Se on ehdottomasti haitaksi nopeuden löytämiseksi radalla, mutta ehkä se on itse asiassa tarpeellista maaliin pääsemisen kannalta, Wolff tokaisi.

Jo vuonna 2019 autojen nähtiin ottavan suoranaisia loikkia Austinin radan ominaispiirteiksi juurtuneista töyssyistä. Tilanne on Ferrarin urheilujohtajan Laurent Mekiesin mukaan vain pahentuneen oikaisuyrityksistä huolimatta.

– Täällä on aina joutunut ottamaan pomput huomioon, mutta ei tässä mittakaavassa, Mekies sanoo RacingNews365:n mukaan perjantain harjoitusten jälkeen.

– Se oli mielestäni aika paljon vaikeampi tänään, ainakin meille. Täytyy kuitenkin sanoa, että mikään ei estä autoja kulkemasta. Se on vain uusi haaste, joka meidän täytyy hoitaa säätöjen ja kuskin näkökulmasta.

Lue myös:

    Uusimmat