Maailman tunnetuin lintulauta – Subaru WRX STI

Toimittaja Mikko Autio otti maistit Subarun arkikäyttöönkin taipuvasta herkusta Teknavin numerossa 7/2014. Neljännen sukupolven WRX STI on yhä tärkeä imagon nostattaja ja Subarun urheilulliisten autojen keihäänkärki, jossa on keskitytty ennen kaikkea ajettavuuteen.

Hydraulisesti tehostettu ohjaus on aiempaa nopeampi, korin vääntöjäykkyys on parantunut ja alusta on huomattavasti jämäkämpi. Neliveto pitää huolen, ettei tehoa katoa sutimiseen. Moottorin ohjausta on säädetty, ja SI-DRIVE-ajovalitsimella voi säätää kaasunvastetta. Täsmälllinen 6-portainen manuaalivaihteisto sopii moottorin jatkoksi loistavasti ja vaihdekepin liikkeet ovat sporttisen lyhyitä. Neliovinen kori tarjoaa hyvat tilat neljälle ja tavaratila riittää arkitarpeisiin.

Mallistosta löytyy kaksi varusteversiota. Perustaso kattaa muun muassa automaatti-ilmastoinnin ja urheiluistuimet. Noin 5000 euroa maksava GT-taso tiuo mukanaan esimerkiksi avaimettoman käytön, kattoluukun, navigoinnin sekä Harman Kardonin äänentoistojärjestelmän. Takaspoileri lähtee pois GT:n yhteydessä.

Uusi WRX STI tulee markkinoille mielenkiintoiseen aikaan, sillä sen rakkaan kilpakumppanin eli Mitsubishi Lancer Evolutionin valmistus on juuri loppunut. BMW M235i. Mercedes-Benz CLA 45 AMG ja Subarun oma BRZ saavat kilpageeneiillä buustatusta WRX STI:stä kovan haastajan. Suurin rasite lienee vanhahtava moottoritekniikka, minkä vuoksi kulutus ja auton hinta nousevat.

Auto maksaa alkaen 64 968 euroa ja tulee Suomessa myyntiin toukokuussa.

---

Lue Subaru WRX STI:n testijuttu Teknavin numerosta 7/2014.

Lue myös:

    Uusimmat