Löytyykö sinulta? Tämä laite oli koronakevään hitti Suomessa – huikea nousu myyntiluvuissa

1:40
Videolla kerrotaan, miten älykello pelasti miehen pinteestä.

Elektroniikan tukkukauppiaiden Gotech-indeksin mukaan koronakevään aikana eniten myyntiään kasvatti älykellojen laitekategoria.

Koko kodin elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti Suomessa nousi vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla elektroniikan tukkukauppiaiden Gotech-indeksin mukaan 9,5 prosenttia verrattuna vuoden 2019 vertailukauteen – koronaviruspandemiasta ja sen seurannaisvaikutuksista huolimatta, ja osittain niistä johtuenkin. Siirtyminen etätöihin ja -opiskeluun kiihdytti esimerkiksi tietokone- ja tablettilaitekauppaa. Eniten myyntiään kasvattanut yksittäinen laitekategoria liittyi kuitenkin ulkoiluinnostukseen.

Älykellojen myynti jatkoi nimittäin vahvaa kasvuaan: kappalemääräinen myynti nousi alkuvuonna tammi-kesäkuussa peräti 78,5 prosenttia vuoden takaisesta 221 195 kelloon, ja vaikka keskihinta laski 197 eurosta 188 euroon, kasvoi myynnin arvokin 70,6 prosenttia 41,6 miljoonaan euroon.

Kaikista eri Gotech-indeksin tuotekategorioista älykellojen myynti kasvoikin alkuvuonna vahviten. Tässä näkyvät sekä verrattain matala lähtötaso että kiinnostuksen kova kasvu oman aktiivisuuden ja liikkumisen seurantaan koronakeväänä, joka muun muassa vaikutti lenkkipoluilla ja ulkona liikkumisen merkittävään kasvuun. Tilastoon kirjautuu myös monipuolisilla ominaisuuksilla varustettujen urheilukellojen myynti.

Älykellot nousivat näin etätyö- ja opiskeluvälineiden ohi koronakevään suurimmaksi hitiksi.

Pääkategorioista eniten kasvua äänentoistolaitteissa ja kodin tietotekniikassa

Gotech-indeksin pääkategorioista voimakkaimmin kasvoivat äänentoistolaitteet (+30,0 %) ja kodin tietotekniikka (+21,3 %), mikä osittain johtuu siirtymisestä etätöihin. Hyviin lukemiin ylsivät myös pienet (+5,5 %) ja isot kodinkoneet (+4,0 %). Kamerakaupan lasku sen sijaan jatkui 11,2 prosentin vauhdilla.

– Korona-aikana moni kotitalous päivitti kakkostelevisionsa tai hankki uuden kesäasunnolle vietävän tv:n. Siksi 32-43-tuumaisten osuus kasvoi selvästi vuoden ensimmäisellä puoliskolla, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Viihteen kulutuksen kasvu ja etäkokoukset näkyivät myös: hi-fi- ja mobiilikuulokkeiden myynti nousi 47,0 ja tietokone- ja pelikuulokkeiden 42,2 prosenttia.

Tietokoneiden myynti kasvoi 25,5 prosenttia, ja niitä ostettiin 191 310 kappaletta, eli 30,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Myynnin arvo ylsi 147,6 miljoonaan euroon.

Tablettilaitteiden kauppakin vilkastui 12,3 prosentilla 148 354 laitteeseen myynnin arvon noustessa 45,5 miljoonaan euroon.

Älypuhelimia ostettiin 909 921 kappaletta eli 3,5 prosenttia aiempaa vähemmän. Keskihinta kuitenkin nousi 6,9 prosenttia 406 euroon, joten myynnin arvo kasvoi 3,2 prosenttia noin 370 miljoonaan euroon.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja