Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Lewis Hamilton kävi kuumana alkuperäisestä rangaistuksestaan – tiukkaa tekstiä FIAn toiminnasta: "En usko, että kyse on vain minusta"

Julkaistu 28.09.2020 13:05
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Lewis Hamilton oli Venäjän GP:n aikana ja sen jälkeen äärimmäisen tuohtunut alun perin saamastaan rangaistuksesta, jota kevennettiin myöhemmin. Hamilton laukoi äärimmäisen kriittisiä kommentteja sekä kilpailun tuomariston että FIAn suuntaan.

LUE MYÖS: Kommentti: Lewis Hamilton osoitti, miksi hän on pian 7-kertainen maailmanmestari – ei rikkonut niitä sääntöjä, joiden rikkomisesta häntä rangaistiin

LUE MYÖS: F1-pomo vahvistaa Valtteri Bottaksen näkemyksen – valaisee nyt tuomariston päätöstä muuttaa Lewis Hamiltonin rangaistusta: "Pitivät sitä sopimattomana"

Tuomariston alkuperäinen tuomio kahdesta väärässä paikassa tehdystä harjoitusstartista oli 10 sekunnin aikasakko ja kaksi rangaistuspistettä. Myöhemmin rangaistuspisteet korvattiin Mercedekselle langetetulla 25 000 euron sakolla.

Tuomiota korjattiin vasta sen jälkeen, kun kuljettajat olivat olleet lehdistön haastateltavina, ja tästä johtuen F1-mediassa kiertävät Hamiltonin lausunnot ovat ehkä hieman kärkkäämpiä kuin ne olisivat, mikäli hän olisi kommentoinut tapausta vasta tuomariston lopullisen päätöksen jälkeen.

Hamilton nimittäin tuntui olevan erityisen tuohtunut saamistaan rangaistuspisteistä, ei niinkään aikasakosta. Hän tiesi, että taistelu Valtteri Bottasta vastaan olisi ollut joka tapauksessa äärimmäisen vaikeaa suomalaisen päästyä starttaamaan kisaan optimaalisella renkaalla.

Mikäli alun perin tuomitut rangaistuspisteet olisivat jääneet voimaan, Hamilton olisi ollut seuraavien neljän GP-viikonlopun ajan vain kahden rangaistuspisteen päässä kilpailukiellosta. Nyt eroa kilpailukieltoon on siis neljä pistettä.

Hamiltonin kahdeksasta rangaistuspisteestä peräti kuusi on peräisin tämän kauden 10 kilpailusta.

– On yleisesti ottaen naurettavaa, millä tavalla rangaistuspisteitä on jaettu tällä kaudella. Yleensä rangaistuspisteitä jaetaan – ja haluan nyt puhua kaikkien kuljettajien puolesta – siitä, että asettaa jonkun toisen vaaraan, kolaroi johonkin. Siitä pitääkin saada rangaistuspisteitä, Hamilton aloitti purkauksensa lehdistötilaisuudessa.

Vihjattuaan kilpailun jälkeisessä tv-haastattelussa, että tuomaristo yrittäisi tarkoituksella hidastaa häntä, jotta MM-sarja pysyisi mahdollisimman tasaisena, Hamilton löysi nämä kommentit edestään lehdistötilaisuudessa. Hamiltonilta kysyttiin, ajatteleeko hän oikeasti näin.

– En usko, että kyse on vain minusta. Menestyvät tallit ovat aina tiukan tarkastelun alla. Kaikki, mikä meillä on autossamme, käydään läpi kahteen tai kolmeen kertaan. Oletan, että he (FIA) muuttavat sääntöjä esimerkiksi moottoreihin liittyen hidastaakseen parhaita ja pitääkseen kilpailun jännittävänä.

Toisaalta lausunnoissa ei ole mitään uutta. On hyvin tiedossa, että ensi kaudella otetaan käyttöön ensimmäisen kerran F1-sarjan historiassa kulukatto, joka pakottaa kaikki tallit rakentamaan autonsa tietyn budjetin raameissa. Tämä, jos mikä, on kilpailun tasoittamista.

Kaudella 2022 nähdään puolestaan uuden sukupolven F1-autot, ja niiden suunnittelua ohjaavissa säännöissä on painotettu sitä, että autojen aerodynaamiset ominaisuudet olisivat sellaiset, että autoilla voisi ajaa nykyistä paremmin kilpaa.

– Tuntuu siltä, että kulkisimme ylämäkeen. Mutta se on ihan ok. Olen kohdannut vastoinkäymisiä ennenkin, joten painamme leuan rintaan ja taistelemme eteenpäin. Yritän tehdä yhä parempaa työtä ja ajaa entistä puhtaammin, Hamilton sanoi.

Lisää aiheesta:

Ferrarin F1-kuski sai häkellyttävän rangaistuksen Las Vegasissa – sitten menivät hermotToto Wolff antoi palaa Valtteri Bottaksen rangaistuksesta – ruikuttavat kilpakumppanit saivat huutia: "Onneksi tämä on julkista, niin voimme kaikki nauraa"F1-pomo hehkuttaa estoitta Valtteri Bottasta – heitti myös piikin Lewis Hamiltonin suuntaanF1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottas jätettiin juhlimaan yksin – Lewis Hamiltonin lausunnot paljastavat mestarin epämiellyttävimmät piirteetTämä radiokeskustelu pelasti Lewis Hamiltonin kilpailukiellon partaalta – tallille sattui kohtalokas väärinkäsitysValtteri Bottas paljastaa: Mercedeksellä käytiin sisäinen keskustelu avausviikonlopun jälkeen – "Sellaista jännitettä ei ole, josta minä olen tietoinen"
F1Lewis HamiltonMercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"

  • Eilen09:03
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas menetti yllättäen F1-paikkansa: "Meillä oli jo sopimus"

  • Eilen07:25
    Meksikon GP

    Järkyttävä näky F1:ssä – kuljettaja oli ajaa ihmisten päälle: "Olisin voinut tappaa heidät"

  • 26.10.23:58
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset

  • 26.10.23:50
    F1-liveseuranta

    Lando Norris murskaavalla voitolla MM-kärkeen – näin Meksikon GP eteni