Lewis Hamilton kävi kuumana alkuperäisestä rangaistuksestaan – tiukkaa tekstiä FIAn toiminnasta: "En usko, että kyse on vain minusta"

Lewis Hamilton oli Venäjän GP:n aikana ja sen jälkeen äärimmäisen tuohtunut alun perin saamastaan rangaistuksesta, jota kevennettiin myöhemmin. Hamilton laukoi äärimmäisen kriittisiä kommentteja sekä kilpailun tuomariston että FIAn suuntaan.

Tuomariston alkuperäinen tuomio kahdesta väärässä paikassa tehdystä harjoitusstartista oli 10 sekunnin aikasakko ja kaksi rangaistuspistettä. Myöhemmin rangaistuspisteet korvattiin Mercedekselle langetetulla 25 000 euron sakolla.

Tuomiota korjattiin vasta sen jälkeen, kun kuljettajat olivat olleet lehdistön haastateltavina, ja tästä johtuen F1-mediassa kiertävät Hamiltonin lausunnot ovat ehkä hieman kärkkäämpiä kuin ne olisivat, mikäli hän olisi kommentoinut tapausta vasta tuomariston lopullisen päätöksen jälkeen.

Hamilton nimittäin tuntui olevan erityisen tuohtunut saamistaan rangaistuspisteistä, ei niinkään aikasakosta. Hän tiesi, että taistelu Valtteri Bottasta vastaan olisi ollut joka tapauksessa äärimmäisen vaikeaa suomalaisen päästyä starttaamaan kisaan optimaalisella renkaalla.

Mikäli alun perin tuomitut rangaistuspisteet olisivat jääneet voimaan, Hamilton olisi ollut seuraavien neljän GP-viikonlopun ajan vain kahden rangaistuspisteen päässä kilpailukiellosta. Nyt eroa kilpailukieltoon on siis neljä pistettä.

Hamiltonin kahdeksasta rangaistuspisteestä peräti kuusi on peräisin tämän kauden 10 kilpailusta.

– On yleisesti ottaen naurettavaa, millä tavalla rangaistuspisteitä on jaettu tällä kaudella. Yleensä rangaistuspisteitä jaetaan – ja haluan nyt puhua kaikkien kuljettajien puolesta – siitä, että asettaa jonkun toisen vaaraan, kolaroi johonkin. Siitä pitääkin saada rangaistuspisteitä, Hamilton aloitti purkauksensa lehdistötilaisuudessa.

Vihjattuaan kilpailun jälkeisessä tv-haastattelussa, että tuomaristo yrittäisi tarkoituksella hidastaa häntä, jotta MM-sarja pysyisi mahdollisimman tasaisena, Hamilton löysi nämä kommentit edestään lehdistötilaisuudessa. Hamiltonilta kysyttiin, ajatteleeko hän oikeasti näin.

– En usko, että kyse on vain minusta. Menestyvät tallit ovat aina tiukan tarkastelun alla. Kaikki, mikä meillä on autossamme, käydään läpi kahteen tai kolmeen kertaan. Oletan, että he (FIA) muuttavat sääntöjä esimerkiksi moottoreihin liittyen hidastaakseen parhaita ja pitääkseen kilpailun jännittävänä.

Toisaalta lausunnoissa ei ole mitään uutta. On hyvin tiedossa, että ensi kaudella otetaan käyttöön ensimmäisen kerran F1-sarjan historiassa kulukatto, joka pakottaa kaikki tallit rakentamaan autonsa tietyn budjetin raameissa. Tämä, jos mikä, on kilpailun tasoittamista.

Kaudella 2022 nähdään puolestaan uuden sukupolven F1-autot, ja niiden suunnittelua ohjaavissa säännöissä on painotettu sitä, että autojen aerodynaamiset ominaisuudet olisivat sellaiset, että autoilla voisi ajaa nykyistä paremmin kilpaa.

– Tuntuu siltä, että kulkisimme ylämäkeen. Mutta se on ihan ok. Olen kohdannut vastoinkäymisiä ennenkin, joten painamme leuan rintaan ja taistelemme eteenpäin. Yritän tehdä yhä parempaa työtä ja ajaa entistä puhtaammin, Hamilton sanoi.

Lue myös:

    Uusimmat