Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tekeekö mieli tehdä heräteostoksia Black Friday -hulinoissa? Tästä se saattaa johtua – "Kuin paha kierre"

2:49Black Friday ja keinotekoiset alennukset – näin tunnistat oikeasti hyvän tarjouksenKATSO MYÖS: Näin tunnista Black Fridayn keinotekoisen alennuksen.
Julkaistu 23.11.2022 19:03
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Black Friday -tarjoushuuma ei välttämättä herätä positiivisia tunteita, kertoo 9 News -sivuston haastattelema asiantuntija.

Ostoshulinapäivä Black Friday on jälleen täällä. Perjantain tarjoushehkutus voi herättää ihmisen mielessä erilaisia tunteita, myös stressiä.  Kuluttajakäyttäytymiseen erikoistunut apulaisprofessori Maxwell Winchester australialaisesta Victorian yliopistosta kertoo, että Black Friday voi tuoda pintaan ihmismielessä piilevän syvemmän tarpeen: tunteen siitä, että pelkää jäävänsä ilman jotain. Tuntemuksesta käytetään myös ilmaisua FOMO, a fear of missing out.

– Ihmisistä ei todellakaan ole kivaa jäädä paitsi asioista, Winchester sanoo.

Vuonna 2022 Black Friday on 25. marraskuuta.

Lue myös: Kolme ongelmatilannetta, joihin kuluttaja voi törmätä tarjouskampanjoiden aikaan

Rajallinen saatavuus voi aiheuttaa kierteen

Kun annetaan ymmärtää, että jotain tuotetta on saatavilla vain rajoitetusti, luodaan sitä kohtaan kiinnostusta. Silloin tuotteesta voidaan kenties veloittaakin enemmän. 

– Sitä aletaan nostaa mediassa paljon esille, jolloin yhä useampi kiinnostuu siitä. Tämä on melkein kuin paha kierre.

Winchester arvelee tuon olevan juuri sellainen reaktio, jonka kaupat haluavat saada aikaan: jos kuluttajille luodaan tunne siitä, että he voivat jäädä jostain paitsi, ihmiset reagoivat siihen.

– Jos jotain on rajoitettu erä ja hintaa on alennettu todella reippaasti, joku voi uskoa jäävänsä ilman ja yrittää sitten taatusti saada tavaran itselleen.

Lue myös: Onko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksen

Rajoitettu saatavuus voi aiheuttaa jopa aggressioita

Ihmisen mielessä voivat siis yhdistyä paitsi jääminen sekä huoli tuotteen loppumisesta. Näiden tunteiden yhdistelmä voi Winchesterin mukaan joskus saada kuluttajissa aikaan jopa väkivaltaista käytöstä.

– Kun jotain tuotetta on tarjolla äärimmäisen rajallisesti ja siitä on kilpailua, ihmiset voivat turvautua väkivaltaan varmistaakseen, että saavat jotain, jonka kokevat ansaitsevansa, Winchester kertoo.

Lue myös: Black Friday -tarjoukset voivat aiheuttaa jopa stressiä – mieti tarkkaan, mitä ostat

Winchesterin mukaan vastaavanlaista shoppailuun liittyvää väkivaltaista käytöstä oli havaittavissa koronapandemian alkuaikoina. Silloin vessapaperia saatettiin suorastaan hamstrata kaupan hyllyiltä.

– Ihmiset täyttivät ostoskärryjään ja kasasivat kyytiin enemmän vessapaperia ja muita tuotteita kuin olisivat tarvinneet. Joissain tapauksissa shoppailijat alkoivat käyttäytyä väkivaltaisesti tuotteita itsekkäästi hamstraavia asiakkaita kohtaan

Lue myös: Näitä elektroniikkalaitteita povataan Black Fridayn hittituotteiksi – "Noussut monen tuotekategorian ostokriteerinä ykköseksi"

Alennushuumassa olisikin tärkeää pitää järki päässä. Olemme aiemmin kertoneet vinkkejä fiksuun Black Friday -shoppailuun sekä yleisimmistä valituksista littyen Black Friday -tarjouksiin.

Tiesitkö? Maanantaina 28.11. koittaa vielä Cyber Monday – tarjouspäivä sekin.

Juttu on uusinta viime vuodelta.

Lue myös: Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: 9 News

Lisää aiheesta:

Verkkokauppajätti Amazonin perustajalta yllättävä Black Friday -säästövinkki: "Katso, mitä tapahtuu"Saako Black Friday sinutkin tekemään heräteostoksia? Tästä se voi johtuaSuuri kulutusjuhla Black Friday saapuu – ainakin nämä suomalaiset yritykset jättävät tarjouskisan väliin: "Emme halua tukea kansallista joukkopsykoosia"Black Friday -tarjoukset voivat aiheuttaa jopa stressiä – mieti tarkkaan, mitä ostat: "Silloin siihen ei ehkä ole kannattavaa käyttää niin paljon rahaa"Pidä tämä tärkeä asia mielessä marraskuun aleryöpytyksessä – "Keksitään uusia sanontoja, juttuja ja nimiä"Black Friday sai yritykset revittelemään alennuksilla – Varusteleka nosti hintoja vastalauseeksi: "Maailma tuhoutuu tällaisen ylikulutuksen takia"
Black FridayKuluttaminenShoppailuLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 14.11.13:29
    Huijaukset

    Black Friday on riskialtis tarjousviidakko – erityisesti näitä asioita rikolliset hyödyntävät

  • 10.11.15:17
    Verkkokauppa

    Black Friday lähestyy – sitä ennen hinnoille tapahtuu kummia

  • 16.6.16:52
    Elisa

    Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

  • 30.11.202414:20
    Ilmiöt

    Cyber Monday jatkaa alevimmaa vielä Black Fridayn jälkeen

  • 29.11.202415:47
    Elokapina

    Elokapina sytytti "Maapallon" tuleen ostoskärryissä Helsingin keskustassa