Mainos

Laihduttajan kannattaa suosia hiilihydraatteja

Ruokavaliolla on keskeinen sija laihduttamisessa ja painonhallinnassa. Paino laskee, kun ruuasta saatava energiamäärä on pienempi kuin energian kulutus. Laihdutustuloksen ja ravitsemustilan kannalta ei kuitenkaan ole yhdentekevää millaista ruokavaliota painontarkkailija noudattaa. Yhdysvaltojen maatalousosasto USDA on käynyt läpi olemassa olevaa tieteellistä kirjallisuutta painonpudotuksesta ja korostaa runsaasti hiilihydraatteja sisältävän ruokavalion merkitystä.

Runsaasti viljatuotteita, kasviksia ja hedelmiä sisältävät ruokavaliot ovat runsaskuituisia, vähärasvaisia ja niiden energiasisältö on matala. USDAn mukaan tällaista ruokavaliota noudattavat saavat vähemmän energiaa ja heidän painonsa putoaa. Runsaasti hiilihydraatteja sisältävä, vähärasvainen dieetti turvaa myös ravintoaineiden saannin paremmin kuin vähän hiilihydraatteja, mutta runsaammin rasvaa ja proteiineja sisältävä ruokavalio. USDA huomauttaa, että vähän hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio on ravitsemuksellisesti riittämätön, sillä siinä on liian vähän muun muassa A-, E-, B1- ja B6-vitamiinia sekä kalsiumia, magnesiumia, rautaa ja ravintokuitua. Vähän hiilihydraatteja sisältävän ruokavalion haittapuolena on lisäksi runsas kolesterolin ja tyydyttyneen rasvan osuus.

Monipuolisuus on valttia laihdutuksessakin

Liian vähäinen hiilihydraattien saanti voi kostautua laihduttajalle myöhemmin karistettujen kilojen palaamisena. Vähäisen hiilihydraattien saannin seurauksena elimistöstä katoaa enemmän vettä kuin rasvaa. Kun laihdutus päättyy, menetetty vesi kertyy takaisin elimistöön ja painokin palaa lähelle lähtölukemia.

USDAn raportti vahvistaa sen minkä puolesta ravitsemusasiantuntijat ovat jo pitkään rummuttaneet. Paitsi että vaihteleva ja monipuolinen, runsaasti viljaa, kasviksia ja hedelmiä sisältävä ruokavalio sopii laihduttajille, se auttaa pitempiaikaisessa painonhallinnassa ja terveyden ylläpidossa kaikkia muitakin. Monipuolinen ruokavalio turvaa ravintoaineiden saannin myös laihdutuksen aikana, eikä siihen ole vaarana kyllästyä toisin kuin erikoisempiin, vain muutamia ruoka-aineita suosiviin laihdutusruokavalioihin.

(Finfood)Lähde: Milling & Baking News 2001;(January 16):14

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.