Laaja tupakkamainonnan kielto astuu voimaan EU:ssa

Uusi direktiivi kieltää tupakkatuotteiden mainostamisen painetuissa viestimissä, televisiossa ja internetissä.

Laaja tupakan mainonnan kielto astuu tänään voimaan EU:n alueella. Direktiivi kieltää tupakkamainonnan painetuissa viestimissä, televisiossa ja internetissä. Myös erilaisten kansainvälisten tapahtumien tupakkasponsorointi on tästä lähtien kielletty.

Tupakkamainonta televisiossa on ollut kiellettyä EU:ssa jo 1990-luvun alkupuolelta. Uusi kielto ei kuitenkaan estä mainontaa kokonaan, vaan mainostaminen on edelleen sallittua elokuvateattereissa, mainostauluissa tai tuhkakuppien kaltaisissa tuotteissa.

Suomessa vaikutukset eivät näy niin selvästi, sillä tupakoinnin mainontakielto on jo valmiiksi ollut tiukka.

Tupakoinnin mainonnan kiletäminen on ollut hankala kysymys Formula ykkösten näkökulmasta, sillä tupakkateollisuus on kilpa-ajojen näkyvä rahoittaja. Kiivaanakin käyneessä keskustelussa on väläytelty jopa mahdollisuutta siitä, että Euroopan osakilpailut siirtyisivät niihin maanosan maihin, joissa tupakkatuoteiden mainontaa ei valvota yhtä tiukasti.

Voimaan astunut laaja mainontakielto ei kuitenkaan salli enää kansainvälisten tapahtumien tupakkasponsorointia, vaan nyt tupakan mainonta on lähes kokonaan kiellettyä koko EU:n alueella.

Mainonnan laajaa kieltämistä voidaan pitää merkittävänä saavutuksena, sillä Maailmanpankin tutkimuksen mukaan mainontakiellot voivat vähentää tupakointia jopa seitsemällä prosentilla.

Tupakoinnin aiheittamat kuolintilastot ovat synkkää luettavaa. EU-komissio arvio, että 650 000 EU-kansalaista kuolee vuosittain tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin, joten pienenkin tupakoinnin vähenemisen ansioista voi säätyä tuhansia ihmishenkiä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat