Hanke pistettiin jäihin vuonna 2008. Tunneli jakanee mielipiteitä jälleen, mutta suunnittelutyö on jo kovassa vauhdissa. Hankkeen toteutuessa liikenteen painopiste siirtyisi maan alle ja Helsingin ydinkeskustasta tulisi jalankulkijoille ystävällisempi.
Helsingin kaupungin alle kaavailtu maanalainen tunneli palaa jälleen päättäjien pöytiin tänä keväänä. Tunneli on osa suurempaa kaupunkirakentamisen hanketta, johon tunnelin lisäksi nivoutuu Helsingin kävelykeskustan laajentaminen.
Maanalainen tunneli kulkee virkamiesten papereissa nimellä maanalainen kokoojakatu, ja koko projekti työnimellä kävelykeskusta ja maanalainen kokoojakatu. Kaupunginkanslian projektinjohtajan Katariina Baarmanin mukaan molemmat kulkevat käsi kädessä.
Keskustatunneli kulkisi itä-länsisuunnassa Sörnäisten rantatieltä Länsiväylälle. Matkalle sijoitetaan rampeiksi rakennettavia sisäänajoaukkoja esimerkiksi maanalaisiin pysäköintihalleihin ja eri keskustan alueille.
Maan alle sijoitettaisiin myös Länsisatamaan, Eteläsatamaan ja Katajanokalle suuntautuva raskas liikenne ja näihin satamiin vievät yhteydet.
Hankkeen tavoitteena on rakentaa Helsingin ydinkeskustasta viihtyisämpi alue rajoittamalla läpikulkuliikennettä keskustan katutilassa ja siirtämällä liikennettä maan alle.
Ajatus samaa reittiä kulkeneesta tunnelihankkeesta oli esillä jo kertaalleen 2000-luvun alkupuolella, mutta suurista valtuustoryhmistä kokoomus jäi sen ainoaksi kannattajaksi ja valmistelu jätettiin vuonna 2008.

