Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kymmenen vuoden takainen kiistelty suurhanke palaa jälleen helsinkiläispäättäjien pöydille – keskustatunneli kulkisi Sörnäisten rantatieltä Länsiväylälle

Esko Jämsä
Julkaistu 22.03.2019 12:57
Toimittajan kuva
Laura Pylvänäinen

laura.pylvanainen@mtv.fi

laurapylv

Hanke pistettiin jäihin vuonna 2008. Tunneli jakanee mielipiteitä jälleen, mutta suunnittelutyö on jo kovassa vauhdissa. Hankkeen toteutuessa liikenteen painopiste siirtyisi maan alle ja Helsingin ydinkeskustasta tulisi jalankulkijoille ystävällisempi. 

Helsingin kaupungin alle kaavailtu maanalainen tunneli palaa jälleen päättäjien pöytiin tänä keväänä. Tunneli on osa suurempaa kaupunkirakentamisen hanketta, johon tunnelin lisäksi nivoutuu Helsingin kävelykeskustan laajentaminen.

Maanalainen tunneli kulkee virkamiesten papereissa nimellä maanalainen kokoojakatu, ja koko projekti työnimellä kävelykeskusta ja maanalainen kokoojakatu. Kaupunginkanslian projektinjohtajan Katariina Baarmanin mukaan molemmat kulkevat käsi kädessä.

Keskustatunneli kulkisi itä-länsisuunnassa Sörnäisten rantatieltä Länsiväylälle. Matkalle sijoitetaan rampeiksi rakennettavia sisäänajoaukkoja esimerkiksi maanalaisiin pysäköintihalleihin ja eri keskustan alueille.

Maan alle sijoitettaisiin myös Länsisatamaan, Eteläsatamaan ja Katajanokalle suuntautuva raskas liikenne ja näihin satamiin vievät yhteydet.

Hankkeen tavoitteena on rakentaa Helsingin ydinkeskustasta viihtyisämpi alue rajoittamalla läpikulkuliikennettä keskustan katutilassa ja siirtämällä liikennettä maan alle.

Ajatus samaa reittiä kulkeneesta tunnelihankkeesta oli esillä jo kertaalleen 2000-luvun alkupuolella, mutta suurista valtuustoryhmistä kokoomus jäi sen ainoaksi kannattajaksi ja valmistelu jätettiin vuonna 2008.


Helsingin sosiaalidemokraattien valtuustoryhmä perusteli, että ydinkeskustan viihtyisyyttä pitäisi lisätä ennemmin investoimalla keskuskirjastoon ja muihin kulttuurihankkeisiin. Jo tuolloin sosiaalidemokraatit myös vaativat kävelykeskustan laajentamista. Nyt kävelykeskusta ja autotunneli on selkeämmin niputettu yhteen saman hankkeen alle.

Lue lisää: Helsingin keskustatunnelihankkeelle vihreää valoa

Helsinkiin suunniteltu keskustatunneli jakaa mielipiteitä

Helsingin sd-ryhmältä ei keskustatunnelille

Tällä hetkellä käsittelyssä on seitsemän erilaista suunnitelmaa tunnelin ja kävelykeskustan toteuttamiseksi. Loppukeväästä kaupunkiympäristölautakunta pyrkii karsimaan yksi tai kaksi parasta vaihtoehtoa, jotka jatkosuunnittelun kautta voitaisiin tuoda kaupunginvaltuuston päätettäväksi keväällä 2020.

Suunnittelutyö on vielä alkutaipaleellaan, vaikka paljon töitä on jo tehty työpajojen, verkkokyselyiden ja alueen yrittäjien ja haastattelujen muodossa. Toistaiseksi tunnelin suhteen on selvitetty, mikä maan alla ylipäänsä on mahdollista ja miten paljon tilaa tunnelille on. Tarkka sijaintikin tarkentuu hiljalleen.

– Eihän tässä lukkoon ole lyöty mitään. Tätä on tarkasteltu Länsiväylän suunnasta Salmisaarenkadulta Sörnäisten rantatielle tai jatkuvaksi Hermannin rantatielle asti. Aika luonnollinen reitti se olisi keskustan läpiajoliikenteelle, Baarman sanoo.

Toteutuessaan tunneli on tarkoitus rahoittaa isoilta osin tienkäyttömaksuin. Hankkeen kustannusarvio tullaan tekemään vasta sen seuraavassa vaiheessa.

Lisää aiheesta:

Suomen pisimmän sillan rakennustyöt alkavat Helsingissä – vuosia kestävä projekti jyrää alleen suuret määrät parkkipaikkojaParempi julkinen liikenne ja kaupunki-imago? Satojen miljoonien ratikkahanke sai siunauksen jatkosuunnittelulle – tällainen on Vantaan ratikkaHelsingin keskustatunnelin kaatuminen varmistui – miljardihanke sai aikaan pääkaupungissa kitkerän poliittisen myrskynPormestari Jan Vapaavuori purkaa rankasti pettymystään Helsingin keskustatunnelin kariutumisesta – lataa kovat sanat "älyllisesti laiskojen" näkemyksistä Katso karttakuva: Helsinki suunnittelee autoilijoiden häätämistä Esplanadilta – myös Mannerheimintielle muutoksiaHelsingin suunnitelma suututti luonnonsuojelijat: Ei ratikoita Vartiosaareen!
HelsinkiPääkaupunkiseutuRakentaminenLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki
  • 21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • 20:47
    Halloween

    Karkki vai kepponen? MTV vieraili hyytävässä Halloween-pihassa Helsingissä

  • 12:43
    Kadonneet

    Lauttasaaren kadonnut löytyi

  • 10:13
    Asuminen

    Nämä kaupungit ovat parasta A-ryhmää

  • 05:17
    Junat

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina