Kymmenen vuoden takainen kiistelty suurhanke palaa jälleen helsinkiläispäättäjien pöydille – keskustatunneli kulkisi Sörnäisten rantatieltä Länsiväylälle

Hanke pistettiin jäihin vuonna 2008. Tunneli jakanee mielipiteitä jälleen, mutta suunnittelutyö on jo kovassa vauhdissa. Hankkeen toteutuessa liikenteen painopiste siirtyisi maan alle ja Helsingin ydinkeskustasta tulisi jalankulkijoille ystävällisempi. 

Helsingin kaupungin alle kaavailtu maanalainen tunneli palaa jälleen päättäjien pöytiin tänä keväänä. Tunneli on osa suurempaa kaupunkirakentamisen hanketta, johon tunnelin lisäksi nivoutuu Helsingin kävelykeskustan laajentaminen.

Maanalainen tunneli kulkee virkamiesten papereissa nimellä maanalainen kokoojakatu, ja koko projekti työnimellä kävelykeskusta ja maanalainen kokoojakatu. Kaupunginkanslian projektinjohtajan Katariina Baarmanin mukaan molemmat kulkevat käsi kädessä.

Keskustatunneli kulkisi itä-länsisuunnassa Sörnäisten rantatieltä Länsiväylälle. Matkalle sijoitetaan rampeiksi rakennettavia sisäänajoaukkoja esimerkiksi maanalaisiin pysäköintihalleihin ja eri keskustan alueille.

Maan alle sijoitettaisiin myös Länsisatamaan, Eteläsatamaan ja Katajanokalle suuntautuva raskas liikenne ja näihin satamiin vievät yhteydet.

Hankkeen tavoitteena on rakentaa Helsingin ydinkeskustasta viihtyisämpi alue rajoittamalla läpikulkuliikennettä keskustan katutilassa ja siirtämällä liikennettä maan alle.

Ajatus samaa reittiä kulkeneesta tunnelihankkeesta oli esillä jo kertaalleen 2000-luvun alkupuolella, mutta suurista valtuustoryhmistä kokoomus jäi sen ainoaksi kannattajaksi ja valmistelu jätettiin vuonna 2008.

Helsingin sosiaalidemokraattien valtuustoryhmä perusteli, että ydinkeskustan viihtyisyyttä pitäisi lisätä ennemmin investoimalla keskuskirjastoon ja muihin kulttuurihankkeisiin. Jo tuolloin sosiaalidemokraatit myös vaativat kävelykeskustan laajentamista. Nyt kävelykeskusta ja autotunneli on selkeämmin niputettu yhteen saman hankkeen alle.

Tällä hetkellä käsittelyssä on seitsemän erilaista suunnitelmaa tunnelin ja kävelykeskustan toteuttamiseksi. Loppukeväästä kaupunkiympäristölautakunta pyrkii karsimaan yksi tai kaksi parasta vaihtoehtoa, jotka jatkosuunnittelun kautta voitaisiin tuoda kaupunginvaltuuston päätettäväksi keväällä 2020.

Suunnittelutyö on vielä alkutaipaleellaan, vaikka paljon töitä on jo tehty työpajojen, verkkokyselyiden ja alueen yrittäjien ja haastattelujen muodossa. Toistaiseksi tunnelin suhteen on selvitetty, mikä maan alla ylipäänsä on mahdollista ja miten paljon tilaa tunnelille on. Tarkka sijaintikin tarkentuu hiljalleen.

– Eihän tässä lukkoon ole lyöty mitään. Tätä on tarkasteltu Länsiväylän suunnasta Salmisaarenkadulta Sörnäisten rantatielle tai jatkuvaksi Hermannin rantatielle asti. Aika luonnollinen reitti se olisi keskustan läpiajoliikenteelle, Baarman sanoo.

Toteutuessaan tunneli on tarkoitus rahoittaa isoilta osin tienkäyttömaksuin. Hankkeen kustannusarvio tullaan tekemään vasta sen seuraavassa vaiheessa.

Lue myös:

    Uusimmat