Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsingin keskustatunnelihankkeelle vihreää valoa

Julkaistu 03.11.2005 18:25(Päivitetty 04.11.2005 21:09)

Tunneli ohjaisi liikenteen pois keskustan kaduilta. Se mahdollistaisi kävelykeskustan rakentamisen ja vähentäisi liikenneonnettomuuksia.

Helsingin läpi kulkeva keskustatunneli on askeleen lähempänä toteutumista. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi lähes 300 miljoonaa euroa maksavan tunnelin linjauksen torstaisessa kokouksessaan kokoomuksen ja SDP:n voimin äänin 5-4. Suunnitelma menee seuraavaksi kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Tunnelin rakentaminen saattaisi alkaa aikaisintaan vuonna 2010. Tunneli kulkee Länsiväylältä Sörnäisiin. Sen kokonaispituus on yli kolme kilometriä. Tunnelin alku on Ruoholahdessa.

Tunneli ohjaisi autoliikennettä pois keskustan kaduilta, ja jättäisi tilaa Helsingin kävelykeskustan toteutumiselle. Lautakunta esittääkin, että samanaikaisesti keskustatunnelin suunnittelun kanssa aloitetaan riittävän laajan kävelykeskustan pohdinta.

Tunnelia on perusteltu myös turvallisuussyillä. Kun keskustan liikenne ohjautuu tunneliin, vähenevät liikenteessä loukkaantumiset kaupunkisuunnitteluviraston mukaan parillakymmenellä vuodessa. Keskustatunnelin arvioidaan imevän uumeniinsa noin 50000 autoa vuorokaudessa. Tunnelin liikennemäärät ovat suurimmillaan Kaisaniemenpuiston ja Siltavuorenrannan liittymien välillä.

(MTV3-STT)

Lisää aiheesta:

Puhuva papukaija Papu ei sanonut vanhuksille sanaakaan – eikä tarvinnutkaan
Poliisi etsii Siikajoelta kadonnutta miestä – on ehkä nähty kävelemässä kohti Raahea tiellä 8
Kolarissa loukkaantunut jalankulkija sairaalaan Espoossa
Karkki vai kepponen? MTV vieraili hyytävässä Halloween-pihassa Helsingissä
Eurooppaan luvassa intiaanikesä
Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:43
    Vapaaehtoistyö

    Puhuva papukaija Papu ei sanonut vanhuksille sanaakaan – eikä tarvinnutkaan

  • Eilen21:47
    Kadonneet

    Poliisi etsii Siikajoelta kadonnutta miestä – on ehkä nähty kävelemässä kohti Raahea tiellä 8

  • Eilen21:02
    Liikenneonnettomuudet

    Kolarissa loukkaantunut jalankulkija sairaalaan Espoossa

  • Eilen20:47
    Halloween

    Karkki vai kepponen? MTV vieraili hyytävässä Halloween-pihassa Helsingissä

  • Eilen20:28
    Sää

    Eurooppaan luvassa intiaanikesä