Suomalaiset valitsevat viinipullon Alkon hyllyltä tietoisesti tai tiedostamattaan myös pelkän etiketin perusteella.
Oletko tullut ajatelleeksi, kuinka paljon pelkkä pullon ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseesi, kun valitset ostettavaa viiniä Alkossa? Moni suomalainen tekee ostopäätöksen tietoisesti tai tiedostamattaan myös pelkän etiketin perusteella. Altian Business Development Manager Anu Hedmanin mukaan suomalaisten kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavat monet eri seikat.
– Jos ajattelee yleismaailmallisesti ja vähän oikoen sekä kärjistäen, niin suuri osa asiakkaista on päättänyt etukäteen ainakin, että minkä hintaluokan viinin he aikovat ostaa. Etukäteen ajatellaan, että ostetaanko se pyhä- vai arkiviini. Sitten viiniharrastustasosta riippuen mietitään myös, onko se viini tarkoitettu nautittavaksi esimerkiksi ruoan kanssa vai seurusteluun, Hedman listaa.
Muita ostopäätökseen vaikuttavia tekijötä ovat myös ystävien suositukset tai lehdistä luetut arviot. Hedmanin mukaan myös isoilla valtakunnallisilla medioilla on paljon vaikutusta siihen, mitä Alkosta mennään ostamaan.
– On olemassa tiettyjä kuluttajatyyppejä. On kokeilunhaluisia ostajia, jotka valitsevat aina eri viinin. Toinen ääripää on niitä kuluttajia, jotka tietävät heti, mitä ovat menossa ostamaan. He kulkevat tuotteen luo ja ostavat sen joka kerta.
Miten etiketti vaikuttaa?
Altian Business Development Manager Anu Hedmanin mukaan viinipullon etiketillä on useampia funktioita. Ensinnäkin etiketillä on informatiivinen tarkoitus: etiketissä on pakollisia tietoja viinin ainesosista alkoholipitoisuuteen ja valmistajaan. Toiseksi, etiketti toimii myös eräänlaisena mainoksena ja lisäarvona juomalle.

