Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koululainen-lehteä mainostettiin hämmentävästi Tinderissä: "Ajanvietettä 7–12v..."

Tinderissä julkaistusta mainoksesta annettiin huomautus. Kuvituskuva.
Tinderissä julkaistusta mainoksesta annettiin huomautus. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 02.01.2025 11:20

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Lastenlehden mainos todettiin hyvän tavan vastaiseksi.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut ensimmäistä kertaa lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta, kertoo Keskuskauppakamari tiedotteessaan.

Mainoksen tekemisen lisäksi tekoäly oli valinnut lapsille suunnatun Koululainen-lehden mainokselle mainospaikan Tinder-seuranhakupalvelusta.

Tinderissä julkaistun mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö katsottiin hyvän tavan vastaiseksi.

Mainoksessa ilmaisu "Ajanvietettä 7–12v..." yhdistyi Tinderissä esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Kolme pistettä ilmaisun lopussa oli omiaan lisäämään hämmennystä, tiedotteessa todetaan.

Lisäksi alustan teksti "X pitkäaikaista kumppania" mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta pikaisesti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kyse oli seuranhakuilmoituksesta. Näin ollen mainostaja sai huomautuksen.

Koululaista julkaisee Otavamedia.

Lue myös: 

Lapsille ei pitäisi markkinoida jäätelöä tai karkkia, sanoo uusi ohjeistus – myös liian vähäkuituisten ja suolaisten naposteltavien mainontaa tulisi rajoittaa

Mainoskuva vs. todellisuus: Testasimme, miltä pikaruokaravintoloiden hampurilaiset oikeasti näyttävät – vertaile itse!

Katso myös: Millaisia asioita lapset kohtaavat sosiaalisessa mediassa?

8:30Lapset kertovat tuntemattomien yhteydenotoista somessaLapset kertovat tuntemattomien yhteydenotoista somessa.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet: Keskuskauppakamari

Lisää aiheesta:

JSN:ltä langettava päätös MTV:lle loppukevennyksestäTiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"Makeistukulle huomautus ananasanustappi-mainoksestaSeksilelumainos toi huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta – McDonald'sin tv-mainoksissa nuoret kiipesivät kerrostalon katolleOatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosiaPojat ovat neroja, tytöt bilehileitä? Lastenvaateketjun nolo mainosmoka raivostutti
MainontaTekoälyUutisohjelmien aiheetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu