Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kopio Pietari Suuren venäläisaluksesta 1700-luvulta rantautui Helsinkiin – Kapteeni: "Miehistö nukkuu riippukeinuissa"

imago stock&people/ All Over Press
Julkaistu 27.08.2019 13:53
Toimittajan kuva
Pauliina Ainasoja

pauliina.ainasoja@mtv.fi

Helsingin Halkolaiturilla komeilee tänään täydellinen kopio 1700-luvun sota-aluksesta. Alkuperäisen laivan rakennutti itse Pietari Suuri ja sen kopio on seilannut merillä pian 20 vuotta.

MTV Uutiset pääsi kurkkaamaan, mitä aluksella tapahtuu ja jututtamaan Shtrandartin kapteenia, Vladimir Martusia.

– Aluksella koulutetaan purjehtijoita ympäri maailmaa. Vakiomiehistö on laivalla kolme kuukautta kerrallaan ja harjoittelijat 5-7 päivää, Martus kertoo.

Laivalla raikavat merimieslaulut ja laivan kansi puunataan päivittäin. Tehtävänjako suoritetaan joka aamu.

​​​​​​​

Sthandart 2
Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

– Koulutus ei ole harjoittelijoille helppo. Miehistö nukkuu riippukeinuissa ja merillä joutuu tekemään paljon fyysistä työtä.

Täydellisestä kopiosta huolimatta laivassa on merkkejä modernimmasta maailmasta, sillä aluksesta löytyy esimerkiksi sähköt ja vesivessat.

– Nykyaikaiset turvallisuusvaatimukset ovat korkeammat kuin 1700-luvulla. Sen takia käytämme esimerkiksi radiopuhelimia, Martus summaa.

Katso yltä kapteenin koko haastattelu!

Lisää aiheesta:

Jaakko on ajanut Suomenlinnan lautalla "jokusen kerran maapallon ympäri"Rannalla makaa hylätty neuvostoaikainen alus – katso ainutlaatuista ilmakuvaa VenäjältäMTV:n toimittaja testasi laivasimulaattoria – tällaista on ohjata autolauttaa samassa kapeikossa, jossa Amorella ajoi karilleMTV Uutiset pääsi haastattelemaan Silja Serenaden kapteenia – katso videolta, miltä risteilijän komentosillalla näyttääMTV vieraili Suomen viimeisessä kauppalaivassa – tältä näyttää vuonna 1972 seilaamaan lähtenyt meren päällä liikkuva kauppaPerinteikkään perheyrityksen upouusi saaristolaiva lipuu tänään neitsytmatkalleen – meri tuo lohtua poikkeusoloihin: "Kun narut irtoavat, stressi jää siihen"
HistoriaVenäjäVeneet ja laivatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Historia
  • 07:00
    Uskonnot

    Tänään on pyhäinpäivä: Tiedätkö mikä se on?

  • 06:49
    Dinosaurukset

    T.rexin luuranko kuuluikin aivan eri lajille: käsitys dinosaurusten kuninkaasta mullistui

  • Eilen18:09
    Juhlat

    Halloween, vai sittenkin kotimainen kekri? Noitaopiston Katariina paljastaa rituaalinsa salat

  • Eilen10:29
    Halloween

    Milloin halloweenia kuuluisi oikeasti viettää Suomessa?

  • to23:55
    Ensimmäinen maailmansota

    Australiaan rantautui pullopostia ensimmäisestä maailmansodasta