Konkarikuski näyttää: Tätä vaaratilannetta sinäkään et halua taksin kyydissä kokea – yrittäjä ei yllättynyt suurista onnettomuusmääristä

Konkari taksinkuljettaja ei yllättynyt suurista onnettomuusmääristä – tätä vaaratilannetta sinäkään et halua kyydissä kokea 0:51
Tätä vaaratilannetta sinäkään et halua taksin kyydissä kokea.

Taksinalan yrittäjä Åke Eriksson on nähnyt taksialan ennen ja jälkeen taksilain uudistuksen.

Jo 80-luvulla taksiluvan saanut Åke Eriksson epäilee yhden syyn onnettomuuksiin olevan heikko katujen tuntemus.

– Ennen piti opetella 300 katua. Tänä päivänä kukaan ei kysy ollenkaan katuja, kun pääset taksinkuljettajaksi. Onhan ero hirveä, kauhistelee mies.

Erikssonin mukaan riski onnettomuuksiin suuri, kun näppäillään ajon aikana navigaattoria. Hänen autonsa peräpuskuri vaihdettiin viimeksi kolme viikkoa sitten, kun toinen taksi ajoi auton perään huoltoasemalla.

Eriksson ei pidä taksinkuljettajien kokeen vaatimustasoa riittävänä.

– Sen avulla ei saada laadukkaita kuljettajia.

Eriksson on aikoinaan omistanut autokoulun 15 vuoden ajan. Onnettomuuksien kasvanut määrä ei tule hänelle täytenä yllätyksenä, sillä miehen mukaan uudistuksen myötä taksiala muuttui monikulttuuriseksi.

– Meillä on tullut paljon uusia taksinkuljettajia eri maista, eri ajokulttuureista. Kyllä suomalaistenkin kuljettajien taso on ehkä vähän kärsinyt.

– Jokunen vuosi sitten poistettiin esimerkiksi liukkaan ajon harjoitus, joka tehdään nykyään simulaattorissa, kertoo taksinkuljettaja.

Minkälaista tapauksia Eriksson kohtaa päivittäin taksialalla? Katso ylhäällä olevalta videolta!

Tietyt tolpat kierretään kaukaa

Eriksson on tehnyt päätöksen, ettei hän aja tietyille taksiasemille, sillä niissä jopa tapellaan asiakkaista. Tällaisia taksitolppia ovat hänen mukaansa Helsingin asemanaukio ja Pasilan rautatienasema.

Hän ei pelkää kyseisiä asemia, mutta ei halua missään nimessä, että hänet liitettäisiin kyseiseen toimintaan.

– Tapellaan nimenomaan asiakaista. Nämä eivät millään tavalla kuulu tähän. Niitä ei tapahtunut ennen uudistusta.

Taksinkuljettaja uskoo aggressiivisen käytöksen olevan ohimenevä ilmiö. Eriksson haluaa antaa yhden tärkeän neuvon kaikille uusille taksinkuljettajille.

– Rauhallisuus. Tästä ei hosumalla saada valmista. Jos on uusi, niin sen voi rohkeasti myöntää asiakkaalle.

– Se että räiskii ja paiskii, ja asiakas on valkoinen, kun tullaan perille. Se on eri asia.

Konkari taksinkuljettaja ei yllättynyt suurista onnettomuusmääristä – tätä vaaratilannetta sinäkään et halua kyydissä kokea 3:55
”Mulla on kolme kertaa takapuskuri maalattu muitten toimesta” – Tällaisia tilanteita taksinkuljettaja Eriksson kohtaa työssään.



Lue myös:

    Uusimmat