Millaisin perustein koeajo voidaan estää? Kuinka paljon voit joutua kaivamaan kuvettasi vahingon sattuessa? Voitko saada auton koeajoon viikonlopuksi? MTV kysyi.
MTV Uutiset kysyi autoliikkeiltä, kuinka koeajoon kannattaa valmistautua ja mitkä ovat käytännöt. Vastauksia saatiin sähköpostitse Vehosta, Kamuxista, J. Rinta-Joupista, Sakasta, K-Autosta ja Hedin Automotivesta.
Hups, pelti ruttaantui
Kun ajettavana on vieras auto, hallintalaitteet vaativat perehtymistä, eivätkä ajoneuvon mittasuhteet ole välttämättä tuttuja. Myös erittäin tehokas auto saattaa yllättää ärhäkkyydellään. Ei ole siis mahdotonta, että kolautat autoa.
Esimerkiksi Vehossa koeautojen vakuutuksen omavastuu vaihtelee 750–2000 euron välillä, auton hinnasta riippuen. K-Autossa omavastuu on 840 euroa, mutta loistoauton kolauttaminen käy enemmän kukkarolle.
– Bentleyssä on korkeampi omavastuu kuin muilla merkeillä, havainnollistaa hintahaitaria Audin tuotepäällikkö Fred Renwall K-Autosta.
Kamuxissa asiakkaan omavastuu on 1 000 euroa. Hedin Automotivessa summa on "perustapauksissa" 1 000 euroa, mutta erikoisautoissa summa voi olla korkeampi. Hedin Automotivessa tonnin perussumma koskee niin uusia kuin käytettyjä autoja.
Lue myös: Kiinnitä auton koeajolla huomiosi oikeisiin asioihin: Näiden havaintojen pitäisi soittaa hälytyskelloja ja kovaa
Törkeissä huolimattomuustapauksissa vahingot peritään täysimääräisesti. Omavastuu perustuu autoliikkeiden ja vakuutusyhtiöiden välisiin sopimuksiin.
Jos asiakas saa ylinopeussakon tai pysäköintivirhemaksun, kustantaa hän nämä omasta pussistaan.
Autoliikkeet pyrkivät siihen, että esimerkiksi auton hallintalaitteet käydään läpi ennen koeajoa. Automaattivaihteet tai sähköauton perustoiminnot saattavat myös vaatia opastusta.
– Täyssähköautossa myyjä käy läpi erityisesti one pedal driving -toiminnon eli yhdellä polkimella ajamisen, sanoo myyntipäällikkö Nemo Virokannas Hedin Automotiven BMW Bavaria Airport -liikkeestä.


